Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024

Για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης σήμερα


           Επ’ ευκαιρία της Παγκόσμιας ημέρας Ποίησης σήμερα,...

αναδημοσιεύουμε, μια παλαιότερη δημοσίευση του ποιητή Ηλία Κεφαλά στην ιστοσελίδα periou.gr , απ’ όπου & την πήραμε.

     Τη  δημοσίευση αυτή βρήκαμε εξόχως ενδιαφέρουσα αφού αναφέρεται εκτενώς στη ζωή & το έργο ενός από τους δικούς μας, Σουβαλιώτες, αξιόλογους ποιητές αλλά & επιστήμονα, τον μακαρίτη συγχωριανό μας ιατρό & ποιητή Γιώργο Ε. Γεωργούση.

     Τα όσα αναφέρει ο ποιητής Κεφαλάς στο συγκεκριμένο Άρθρο του για τον Γιώργο Γεωργούση έχουν ως βάση το βιβλίο - Κριτική μελέτη του ομότιμου καθηγητή της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου Θεοδόση Πυλαρινού με τίτλο  “Ο Ποιητής Γιώργος Γεωργούσης” 

Ας διαβάσουμε λοιπόν παρακάτω την αξιόλογη δημοσίευση του ποιητή Ηλία Κεφαλά με τον τίτλο :   “ Θεοδόσης Πυλαρινός, Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ  Κριτική μελέτη, σελ. 203, Εκδ. Σοκόλης 2017

    

    Μ τ βιβλίο  ποιητς Γιργος Γεωργούσης πιτυγχάνεται συνάντηση δύο σπουδαίων λογοτεχνικν ναστημάτων: το πληθωρικο δημιουργο Γιώργου Γεωργούση κα το χαλκέντερου κριτικο κα μβριθος μελετητ τς νεοελληνικς λογοτεχνίας Θεοδόση Πυλαρινο.

Θεοδόσης Πυλαρινς εναι νας διακεκριμένος πλέον χνευτς τς λογοτεχνίας μας μ πολλς διακρίσεις στ συγγραφ πιστημονικν μελετν το κλάδου τς φιλολογίας κα τς ερύτερης λογοτεχνίας. Μ τς ργασίες του ατς πιτυγχάνει τν διάσωση κα τν προβολ ργων ζως πολλν νεοελλήνων συγγραφέων.   Πάμπολλες εναι κόμα ο συνθέσεις του κριτικν μονογραφιν γι νεότερους σύγχρονους ποιητές.  Στν προκειμένη περίπτωση ναλαμβάνει ν ρίξει τ βλέμμα του φ λου το ργου το σπουδαίου ποιητ Γιώργου Γεωργούση, λίαν γαπητο φίλου ν ζω κα κατορθωμένου πι ψηλο ναστήματος στν στορία τς γραμματείας μας. Πρόκειται γι μι ργασία παιτητικ κα κοπιώδης στν πλέον ψιστο βαθμό, τν ποία μως φέρει σ πέρας κατ τρόπο ριστο.

ξ ατίας τς νάγκης ν μιλήσουμε γι τ βιβλίο ατό, θ ναφερθομε σ μερικ γενικ χαρακτηριστικ το θέματος, δηλαδ γι τ ποις εναι ποιητς Γιργος Γεωργούσης κα πς τν βλέπει μ τ γκριτο κριτικό του μάτι φιλόλογος μελετητής.  

Γιργος Γεωργούσης γεννήθηκε στν θήνα τ 1940 κα πέθανε στν δια πόλη τν Μάρτιο το 2017. Τ πατρικ χωριό του ταν τ Πολύδροσο Σουβάλα Παρνασσίδος, νας τόπος διαίτερα γαπητς κα στν ποο κατέφευγε συχν γι ν τονώσει τν ργανικό του δεσμ μ τ παρελθν κα τος προγόνους. Σπούδασε γιατρς στν Γαλλία κα τ Λονδίνο κα ργάσθηκε ς καρδιολόγος στ Σισμανόγλειο Νοσοκομεο ττικς. Εγενς κα προσηνς στν χαρακτήρα του, τιμοσε πλουσιοπάροχα κα ποικιλότροπα τν φιλία κα εχε ψηλ ασθητικ ποψη π λογοτεχνικν κα εκαστικν θεμάτων. Ξεχωριστ ταν γάπη του γι τ γλώσσα κα τ λειτουργικ προβλήματά της στν λογοτεχνία, πως πίσης κα προσήλωσή του στν καλλιτεχνικ τυπογραφία. Μ τν Γιργο Γεωργούση γνωριστήκαμε τ 1985, ταν κυκλοφόρησε τρίτη του ποιητικ συλλογ μ τν τίτλο Ξερολιθιές, γι τν ποία κα εχα γράψει τότε να μικρ κείμενο στ περιοδικ Νέες Τομές. Θυμμαι τι μ κάλεσε στ σπίτι του τς δο Μαυρομματαίων γι ν γνωρισθομε π κοντ κα στ συνέχεια μο προσέφερε δεπνο σ παρακείμενο ταβερνεο, που ο σερβιτόροι ταν διαίτερα περιποιητικο μαζί του, φτάνοντας μέχρι το σημείου μάλιστα ν το δίνουν κα ατρικς συμβουλές. ταν δηλαδ κενος παράγγελνε κάτι παραπάνω γι ν μ εχαριστήσει, πεμβαίναν μέσως καί παραινετικά: χι, χι λλο γιατρέ, εναι βράδυ… το λέγανε σκύβοντας στ ατί του. Καί, ταν ργότερα, εχα ρχίσει ν το ξομολογομαι γι τ δικά μου καρδιολογικ προβλήματα, κενος γι ν μ γκαρδιώσει μο δειχνε τ φιλτρα κάμελ του κα μο λεγε χαμογελώντας: νά, τσι γ ντιμετωπίζω τ δική μου καρδιά.

στόσο, σο πληθωρικ συναισθηματικότητα εχε κι πιδείκνυε στν φιλικ συντροφιά, λλο τόσο τν φαιροσε π τν λογοτεχνικ δημιουργία του. Ατ ταν πρώτη μου ντύπωση, ταν τν πρωτοδιάβασα τς συλλογς πιστροφς κα Ξερολιθιές. Μι γλώσσα τόσο στεγν π συναισθηματικ πλησμονή, τόσο καθαρή, τόσο αστηρ κι πίσημη. ,τι λεγε κριβς κα τίτλος: ξερολιθιές. Ξηρότητα μέχρι το σημείου τς νδελεχος ποκάθαρσης κάθε ποψίας γρασίας. Γραμματολογικ νκε στν β μεταπολεμικ γενιά, στν ποία περιλαμβάνονται ο ποιητς πο γεννήθηκαν π τ 1929 μέχρι τ 1942, σύμφωνα μ τν χρονολογικ κατάταξη πο υοθέτησε λέξανδρος ργυρίου. Στ χρόνια μως τς μαζικς λογοτεχνικς παραγωγς τς γενις του Γιργος Γεωργούσης ταν πν μ ποτέλεσμα ν εναι γνωστος στ πλατ ποιητικ κοιν κα μόνο μέσα στ χρόνια πο εχε πικρατήσει δημιουργικ γενι το 70 δωσε κι κενος τ δημιουργικ παρν του μ μι κδοτικ πλημμυρίδα, μ ναν κράτητο χείμαρρο συγγραφς ποιημάτων.

Ποι ταν ατ κδοτικ πλημμυρίδα; Μά, τ ν συνόλ ργο του, ποτελούμενο ασίως π 33 ποιητικς συλλογές, ο περισσότερες σχεδν λες πλν τς πρώτης, τς Νυκτιλύκης πο κδόθηκε τ 1966, κδόθηκαν π τ 1984 κα μετά, σχεδν κάθε ένα δύο χρόνια κα μία συλλογή, πλν νς κενο δέκα χρόνων π τ 1989 ως τ 1999, διάστημα κατ τ ποο δοκιμαζόταν στν μεταφραστικ διαδικασία λλα ποιητικ σχήματα, χωρς ν χει καταλήξει σ μι βέβαιη κδοτικ ποκρυστάλλωση. Σ λίγο καιρ ργότερα εδε τ φς τ Μοιρολόι γι τ γνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας το Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (2002), πο μεινε κα μόνη μεταφραστική του πόπειρα π ξένη γλώσσα κα ταν προϊν τς φανατικς του προσήλωσης στν κόσμο τν ταυρομαχιν κα το θαυμασμο του γι τν ντς κα κτς ρένας φανταχτερ σύναξη το κόσμου.

Ο 33 ποιητικς συλλογς το Γιώργου Γεωργούση συνιστον πάντοτε να σημαντικ γεγονς κα μπορον πλέον ν θεωρηθον ς να λοκληρωμένο κα περαιωμένο «λον», ν μπορε ν επωθε βέβαια τι πάρχει να πέρας στν ποίηση. Βρισκόμαστε δηλαδ τώρα μπροστ χι μόνο στν ναγκαία, λλ κα στν δανικ συνθήκη γι ν κοιτάξουμε ναδρομικ κα κάτω π τ βλέμμα μις διηθημένης συγκίνησης τ συσσωρευμένο ποιητικό του ποτέλεσμα.

Τ λοστρόγγυλα 50 χρόνια δημιουργικς πορείας το ποιητ π τ 1966 τς Νυκτιλύκης μέχρι κα τ 2016 τν τεσσάρων μαζ συλλογν Πλευρικο φανοί. 66 λληνικ χάικου, Τ νέα Παλατιν πιγράμματα Μνησίφιλου το γραμματικο, Τ ποτάμια, κα Τ τετράστιχα το ξενώνα δείχνουν τ βάρος κα τ σημασία νς ργου πολυπροσεγμένου, τ ποο διαπνέεται π να νιαο φος κφορς το λόγου μ αστηρότατη κα λιτότατη φή. Σ να παλιότερο κείμενό μου μ τν τίτλο «Στς πηγς τς ποίησης το Γιώργου Γεωργούση» σημείωνα τι στ ποιήματά του ναφαίνεται ς κύριο γνώρισμα « συνεχς προσπάθεια ποφυγς κάθε, σύνειδης θημένης κ τν πραγμάτων, πελευθέρωσης τς συγκίνησης. τελευταία δν πρέπει ποτ ν γίνει πλεονασμς, οτε ξωτερικ δεδηλωμένο. Τ πάντα παινίσσονται κροθιγς  τεκμαίρονται μέσα π τς ραγισματις το λόγου, συγκροτώντας μι κραιφνς σωτερικ πόθεση το ποιήματος, να κ τν νδον παύγασμα το π συντεταγμένη μορφν τιθασευμένου λόγου.»

Συμπληρωματικ γι τν προσοχ πο δινε στν φόρμα κα τν γλώσσα τν ποιημάτων του, θ πρέπει ν τονίσουμε καί, πως δη προείπαμε, τν προσοχή του στν κτυπωτικ διαδικασία. λα τ βιβλία του συνοδεύονται π τ μέγιστη δυνατ τυπογραφικ πιμέλεια. ποιότητα το χαρτιο, διάταξη τς λης, ο ξεχωριστς βινιέτες, ψογη βιβλιοδεσία σφραγίζονταν λα κα μ τ δικό του προσωπικ ex libris, πλάι στ νόματα τν λίγων κδοτν πο πασχίζουν κόμα γι τν ρτιότητα κα τν ν γένει ασθητικ το βιβλίου. λα τ ποιητικά του τομίδια, λοιπόν, εναι προσηκόντως καλαίσθητες κδόσεις, πο θέλγουν μ τν εγένεια τς γραμμς των κα ποψιάζουν μόλογα τν ναγνώστη.

 ντυπωσιακό γνώρισμα μέσα στ ργο το Γιώργου Γεωργούση εναι γλωσσικ ερωστία του, πο ενοε τν κουστικ τν σωτερικν δονήσεων. τσι μς προσφέρει τ δυνατότητα ν ξετάσουμε πανειλημμένως τ πλησιόχωρα κα ναπόσπαστα μ τν καθημερινότητά μας πράγματα μέσα πό μακρινς διαδρομές.

  νατρέχοντας στς πηγς τς ποίησής του σταματοσα παλιότερα σ δύο νδιαφέρουσες κα νυποχώρητα πιμένουσες συνιστσες: Τν τοποθέτηση τς παρξιακς περιπέτειας το νθρώπου μέσα στ φύση κα τν νοιχτ ρίζοντα, καθς κα τν γγεν εγένεια πο δεοντολογικ πικαλεται μμέσως π τν δημιουργ γι ν εναι εκταος κανόνας τν νθρωπίνων σχέσεων. Σήμερα σταματάω κα σ μι τρίτη: τν στορία. Ο στορικς γνώσεις το ποιητ πεισέρχονται μέσα στν ποίησή του ετε μεσα ετε μμεσα γι ν καταδείξουν τ μάταιο, λλ κα τ προδιαγεγραμμένο π τν γγενν παθν διάγραμμα τς νθρώπινης πορείας.

Κατ τν ποιητ θέση τς νθρώπινης ντότητας ταιριάζει στος βιολογικος ρμος το γνο φυσικο περιβάλλοντος, που δράζεται ννοια τς πλατις λευθερίας κα ναπτύσσονται ο σύμφυτοι δεσμοί μ τν ργανικ κα νόργανο κόσμο. Γι’ ατ κα περιγράφει μ συναισθηματικ οκειότητα, λλά κα προσεγμένες, ς πρς τ λεπτότητά τους, λυρικς ξάρσεις, τος θρυλικος ατος τόπους τς φυσικς γκαταβίωσης. Τ χρώματα πο κυριαρχον εναι συνήθως χρα μ ξαφνικς διεμβολήσεις μις λευκς στιλπνότητας, στε ν  νσαρκώνονται τ φευγαλέα νειρα κα ν συσσαρκώνονται ο πιαστες νειροπολήσεις.

Ο φιλολογικς γνώσεις το Γιώργου . Γεωργούση ναδεικνύονται πλούσιες, διαρκες κα σταθερο τροφοδότες μέσα στν λη δημιουργική του πορεία. Παρεπόμενο το γεγονότος ατο, λλ κα τεκμήριο ξιοποίησής των εναι τ πολλαπλά του παιχνιδίσματα κα ο δεξιοτεχνίες στ σύνθεση τν ποιημάτων. Θαυμάσια τσι ποδεικνύεται στροφή του κάποιες στιγμς πρς τν δεκαπεντασύλλαβο μ τν νάμνηση ρυθμν κα τρόπων το δημοτικο τραγουδιο, λλά κα μεγάλη του εκολία ν συνοδοιπορήσει μ τν ντρέα Κάλβο, πρς τιμν το ποίου διατηρε κα τν διότυπη ρθογραφία ν πανέλθει προσεκτικά στν πειρασμ τν χάικου, μ λη τν πω-ανατολίτικη χάρη κα τ χωνεμένη σοφία το ρχαιοελληνικο πιγράμματος. πλατι κοίτη το ποταμο, μως, τ ποίημα κα ποιητικ, περννε μέσα π τν σταθερ παράδοση το νεορεαλισμο, μ τν φ κα τν πνο μις φευκτης φιλοσοφικς πεξεργασίας.

Ατς ταν κα εναι μσα σ λίγες γραμμς ποιητς Γιργος Γεωργούσης, πως τν ντιλήφθηκα γ μέσα στς τελευταες δεκαετίες το κοινο μας βίου τουλάχιστον να μέρος το αυτο του, πως γ τν γνώρισα καλύτερα μέσα στς μόλογες στιγμές μας. Μ τ ν χείρας βιβλίο πο τιμομαι σήμερα ετύχησε ν χει τν καλύτερη μεταχείριση π ναν νθρωπο καταρτισμένο ριστα τόσο πιστημονικά, σο κα συναισθηματικά. ναν φιλόλογο συγγραφέα, δηλαδή τν Θεοδόση Πυλαρινό, πο χει λες τς παραίτητες γνώσεις γι τν ντιμετπιση το θέματος, λλ κα τν πρακτικ μπειρία ν τν διεξέλθει λεπτομερώς κα μ λη τν οφειλόμενη πιστότητα. ναν νθρωπο πο ξέρει ν τν διαβάσει κα ν μς τν μεταδώσει χωρς καμία πομείωση τς σημασίας του.

Πράγματι Θεοδόσης Πυλαρινός, δοκιμασμένος πλέον δ κα πολλ χρόνια στν  συγγραφ μελετν ατο το εδους, σκυψε μ λη τ δέουσα προσοχ πάνω στ ργο του, τ μελέτησε ξονυχιστικ π τν πρώτη μέχρι κα τν τελευταία συλλογή, τ συμπλήρωσε μ γενικ εσαγωγή, μ κατάλογο ργογραφίας κα βιβλιογραφίας κα ποτίμησε μ τν πλέον θετικ τρόπο τν διακριτική του διαδρομή. Εστοχος στς παρατηρήσεις του δωσε τος πλέον πρωτότυπους χαρακτηρισμούς, πο πορρέουν π τν ποιητικ λη το ποιητ τς θόνης γρν κρυστάλλων (γι ν θυμηθομε ναν διακριτ τίτλο ποιητικς συλλογς), δύο π τος ποίους κρατ στ μνήμη μου. Δηλαδ τι Γιργος Γεωργούσης πού, ν φαίνεται ρχικ λόγ ργου κα πιρρον ς ψιμος κπρόσωπος τς πρτης μεταπολεμικς γενις, χωρς τελικ ν εναι, ν νήκει ργανικ στν δεύτερη μεταπολεμικ γενιά, χωρς μως ν συμπαράγει μαζ μ τος ποιητές της καί, ν παράγει λο σχεδν τ ργο του μαζ μ τ γενι το 70, τς ποίας εναι ξένος συνεπιβάτης κα δν συμμερίζεται τν μύθο τς μφισβήτησης, μ τν τρόπο τουλάχιστον πο ο ποιητς τς γενις ατς τν διακόνησαν, τελικ εναι νας ποιητς περχρονικ ντεταγμένος, νήκοντας στν πορεία τν μοναχικν δοιπόρων, πως Καβάφης κα Σεφέρης.

λλη του παρατήρηση, πο κρατ, χει ν κάνει μ τν χαρακτηρισμ το ποιητικο ργου το Γεωργούση ς μις ρραγος νότητας, πο συνεχίζεται μοιότροπα π συλλογ σ συλλογή, μ μοναδικ στόχο τν πίλυση το ποιητικο ανίγματος. Κρατώντας λοιπν στ χέρια μας τ βιβλίο  ποιητς Γιργος Γεωργούσης συμπεραίνουμε μ λα ατ τ στοιχεα πο ν λίγοις ναφέραμε, λλ κα τ λλα πο περιλαμβάνονται στς διακόσιες περίπου σελίδες το βιβλίου, τι πρόκειται γι να χρηστικότατο ργαλεο, πο βοηθ τ μέγιστα τν σημεριν κα αριαν μελετητ τς ποίησης το Γεωργούση, λλ κα τν κάθε πλ ναγνώστη στν προσέγγιση τς φυσιογνωμίας το ποιητ κα στν εκολότερη παρακολούθηση κα κατανόηση το ργου του.

ς μο πιτραπε πειρασμς τς πενθύμισης τς ποιητικς φωνς το τιμώμενου μ δυ ποιήματά του, πο τν καθρεφτίζουν δραματικά:

                        

                        Φθινοπώριασε πιά.

                        Σουρουπώνει νωρς στς λέξεις

                        πο κάποτε τς φώτιζα.

                        Σν κα τος φίλους,

                        Μι-μι λιγοστεύουν ο λέξεις μου

                        -σώθηκε τ λαδάκι τους·

                        κι οτε ν θυμηθ, οτε ν’ ποστηθίσω

                         μ κα μ μαρτυρήσουν.

                        Ο λέξεις, ταν σωπαίνουν εναι προσευχή,

                        Κι ταν μιλήσουν, ρνηση.

                        Γρηγορετε, ο θωωμένοι σωσίες.

                        Γι να φιλότιμο κι θάνατος παλεύει. []

 

                             θόνη γρν κρυστάλλων»/Τ Χρησιδάνεια)

 

 

Κα τ λλο:

                        ,τι βλεπε κπος, τ ’δειχνε τς πηγς·

                        ,τι γγιζε πηγ, τ ’δινε τν πουλιν·

                        ,τι παιρναν τ πουλι, τ ’λεγαν το νέμου.

                        Κι τσι γραμμ ς πέρα·

                        σπου ν φυσήξει πάλι νεμος,

                        διπλασιάζοντας τν χ

                        π λλα πουλι, π λλες πηγς.

                        Κα ν ’σουν, λέει, σ

                        κπος ξεδίψαστος κι κπος διψασμένος.

                        λληγορίες τν ποιητν

                        πο κλείνετε γυρνώντας στ διο σημεο,

                        κι ποίηση, δν εναι τόσο μ τν λπίδα

                        πο μ νανουρίζεις, σο μ τν συχώρεση.

 

                                     σκήσεις Τοπογραφίας»/Ars Poetica)  



             Επιμέλεια-Ανάρτηση :  Αλέκος Ι. Βαλάσκας 

  

 

 

      


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."