Γράφει ο Ηλίας Χρ. Θάνος*
Ερχόμαστε ίσως στο διασημότερο γεγονός αυτού του Απρίλη που δεν είναι άλλο από την μάχη στην Αλαμάνα. Αυτή τη μάχη η οποία οδήγησε στον πρόωρο, μαρτυρικό και ηρωικό θάνατο που μνημονεύεται και θα μνημονεύεται για χρόνια. Αυτός δεν είναι άλλος από τον θάνατο του Αθανάσιου Διάκου.......
Αλλά ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο Χουρσίτ πασάς που πολεμούσε τον αποστάτη Αλή πασά των Ιωαννίνων μαθαίνοντας τα επαναστατικά γεγονότα στην Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα έστειλε για εκεί τον Κιοσέ Μεχμέτ πασά και τον Ομέρ Βρυώνη. Οι δύο αυτοί πασάδες είχαν μια δύναμη 8000 πεζών και 900 ιππέων και έφτασαν στην περιοχή την 18η Απριλίου. Αφού λύθηκε η πολιορκία της Υπάτης στρατοπέδευσαν ο Κιοσέ Μεχμέτ κοντά στην Λαμία και ο Ομέρ Βρυώνης κοντά στο Λιανοκλάδι1.Στο μεταξύ, ο Α.
Διάκος για να είναι σίγουρος από μια πρώτη αποτυχία και να έχει ασφαλή τα νώτα
του από εκείνες τις πλευρές, έστειλε τον Μπούσγο να επαναστατήσει την
Θήβα (1η Απριλίου) , και τον Κοντοσόπουλο να επαναστατήσει την
Αταλάντη(Τέλη Μαρτίου). Ο Διάκος είχε ως σκοπό να ξεκαθαρίσει το έδαφος από την
παρουσία Τούρκων στην περιοχή από την Λιβαδειά ως τις Θερμοπύλες2 . Έπειτα ήρθαν
τα γεγονότα στην Μενδενίτσα. Ο Διάκος όμως επειγόμενος να καταλάβει την Αλαμάνα
άφησε μικρή δύναμη στην Μενδενίτσα και ανεχώρησε για το Χάνι της Αλαμάνας κοντά
στην θρυλική γέφυρα(10 Απριλίου). Μετά έρχονται τα γεγονότα στην Υπάτη με
την ανεπιτυχή πολιορκία της την οποία αναγκάστηκαν να λύσουν
γρήγορα γιατί μεταξύ 18ης και 19ης Απριλίου ο Κιοσέ Μεχμέτ προέλασε
εναντίον τους( όπως λέχθηκε παραπάνω)3. Μετά από σύσκεψη στους
Κομποτάδες οι οπλαρχηγοί αποφάσισαν να εκτελέσουν τους Τούρκους που είχαν ως
αιχμαλώτους από τα Σαλώνα και τις άλλες περιοχές, λόγω αδυναμίας φυλάξεως τους,
παρ’ ότι είχαν εγγυηθεί τη ζωή τους4 .Ύστερα άρχισαν
να σκέφτονται πως θα αντιταχθούν στις εχθρικές δυνάμεις. Για να πετύχουν τα
σχέδια τους αποφάσισαν ότι έπρεπε να συλλέξουν πληροφορίες. Αυτό το πέτυχαν με
το να στείλουν το απόγευμα της 19ης Απριλίου ένα σώμα εκ των τολμηρώτατων
ανδρών, με την εντολή να μην γίνουν αντιληπτοί. Όμως τελικά τους κατάλαβαν και
έτσι οι οπλαρχηγοί αναγκάστηκαν να φύγουν από εκεί5. Μετά οι
οπλαρχηγοί κίνησαν για τη Χαλκομάτα όπου κι έφτασαν στις 20 του μηνα6. Μοναδική
τους σκέψη ήταν με πιο τρόπο θα αντιπαρατεθούν καλύτερα με τους πολυάριθμους
Τούρκους. Η γνώμη του Δυοβουνιώτη ήταν να μην κατατμηθούν πολύ τα ελληνικά
στρατεύματα,άλλωστε ήταν γύρω στους 1500,αλλά να τοποθετηθούν σε δύο οχυρώματα
κοντά στο Γοργοπόταμο. Αντίθετα ο Πανουργιάς και ο Διάκος, υποστήριζαν ότι
έπρεπε οπωσδήποτε να καταληφθούν οι δυο δρόμοι που οδηγούσαν , ο ένας στη
Λοκρίδα και στη Βοιωτία και ο δεύτερος στη Φωκίδα. Τελικά , συμφώνησε και ο
Δυοβουνιώτης7.
Την επόμενη, δηλαδή την 24η Απριλίου ο Διάκος
, αγνώριστος , μεταφέρεται ενώπιον του Ομέρ Βρυώνη που τον ήξερε από παλιά. Αυτός
αναρρωτήθηκε πως επέτρεψε ο Διάκος να τον πιάσουν. Ο Διάκος του αποκρίθηκε:<<Αν
ήξερα, θα φύλαγα το τελευταίο φουσέκι για τον εαυτό μου>>.Στην
συζήτηση μπήκε και ο Κιοσέ Μεχμέτ που του επεσήμανε τον άδικο αγώνα και του
πρότεινε να πάει μ’ αυτούς. Αν αρνιόταν θα τον παλούκωναν. Ο Διάκος
αποκρίθηκε:<<Έχει και άλλους
σαν κι εμένα ο τόπος μου>> και <<Ούτε σε δουλεύω
(=υπηρετώ),ούτε σ ’ωφελώ αν σε δουλέψω>>18. Οι δύο
αρχηγοί εκτιμώντας το ήθος του και με την σκέψη ότι θα τους ήταν χρήσιμος στο
μέλλον για να τον ανταλλάξουν με άλλους σημαντικούς Τούρκους ομήρους,
αποφάσισαν να τον κρατήσουν όμηρο. Όμως η επιμονή του Τούρκου άρχοντα της
Λαμίας , Χαλίλ μπέη, τους ανάγκασε να συγκατατεθούν στην φρικτή θανάτωση , για
παραδειγματισμό των υπολοίπων ραγιάδων. Το απόγευμα της ίδιας ημέρα οδηγήθηκε
σε μια μάντρα , όπου σήμερα υψώνεται το μνημείο του. Ο Διάκος επί του
τραυματισμένου ώμου του έφερε το όργανο του μαρτυρίου του και
Ασιάτες Τούρκοι , ως ειδικοί, τον <<επασσάλωσαν>>. Ο Διάκος
πριν εκπνεύσει αποκρίθηκε στους Αλβανούς που τον ήξεραν από τα Ιωάννινα και
τους είπε:<<Δεν βρίσκεται κανένα παλικάρι να μου ρίξει μια πιστολιά να με
γλιτώσει από τους χαλδούπηδες;>>19. Κάποιοι αναφέρουν
πως αυτό το είπε καθώς πήγαινε προς τον τόπο εκείνο πετώντας την σούβλα από τον
ώμο του. Η παράδοση τον θέλει είτε καθώς πήγαινε για την Λαμία την 23η Απριλίου
του είτε την ώρα του μαρτυρίου του να λέει το δίστιχο:
<<Για δες καιρό που διάλεξε ο
χάρος να με πάρει
Τώρα π’ ανθίζουν τα κλαδιά και βγάζει η γης
χορτάρι>>.
Ο Γεώργιος Κρέμος
στο έργο του << Νεωτάτη Γενική Ιστορία>> γράφει: <<Ο δε
σκόλοψ εξήλθεν εις το άνωθεν μέρος της δεξιάς ωμοπλάτης του. Περί δε τον Διάκον
ετοποθέτησαν τας κεφαλάς των εν τη ιδία μάχη φονευθέντων Ελλήνων περί τας 80,
εν αις ήσαν η γεραρά κεφαλή του Αμφίσσης Ησαϊου, του αδελφού του Παπαϊωάννου, η
του αδελφού του Διάκου Δημητρίου, η του Μπακογιάννη, Καλύβα, Αναγνώστου
Καλπούζου, η του Γιαννάκη Παπαχατζή εκ Δαμάστας γυναικοξαδέλφου Σπύρου Τράκα ον
αιχμαλωτίσαντες εφόνευσαν καθ’οδόν>>20. Ήταν ημέρα
Κυριακή 3:30μ.μ21.
Ενώ αυτά συνέβαιναν στην Αλαμάνα, από την Λειβαδιά ξεκίνησε στις 23 Απριλίου εκστρατευτικό σώμα 1000 ανδρών για να ενισχύσει τον Διάκο. Όταν το σώμα πλησίασε στο Δαδί, οι επικεφαλής κόνσολοι και οπλαρχηγοί πληροφορήθηκαν τα γεγονότα στην Αλαμάνα και ιδιαίτερα τη σύλληψη του Διάκου. Αυτά προκάλεσαν έντονη ανησυχία.<<Με λόγια θερμά και με φαινομενική ψυχραιμία οι κόνσολοι της Λιβαδειάς και οι προύχοντες του Δαδιού προσπαθούσανε να τους εγκαρδιώσουν>> αναφέρει ο Τάκης Λάππας στο έργο του <<Ρουμελιώτες στην Επανάσταση>>.
Η έλλειψη αρχηγού έφερε και πτώση του ηθικού, έτσι έπρεπε να βρεθεί αντικαταστάτης του Διάκου. Οι κόνσολοι και οι δημογέροντες του Δαδιού διόρισαν τον Βασίλη Μπούσγο που βρισκόταν εκεί κοντά τους. Ακολούθως το σώμα με επικεφαλής τον Βασίλη Μπούσγο στρατοπέδευσε στην Νευρόπολη και στο Ελευθεροχώρι. Σύντομα, όμως αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν αυτές τις θέσεις λόγω τις προσβολής τους από τις δυνάμεις του Ομέρ Βρυώνη22.
ΠΗΓΕΣ:
1.Δημήτριος
Ιωάν. Βασιλείου, 1821-1822 τα σημαντικότερα γεγονότα της ευρυτέρας περιοχής του
Δαδίου, Δαδί 2021,σελ.29
2.
ΣΑΡΑΝΤΟΣ Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.134-135
3. ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.135
4.ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.135
5.Δημήτριος
Ιωάν. Βασιλείου, 1821-1822 τα σημαντικότερα γεγονότα της ευρυτέρας περιοχής του
Δαδίου, Δαδί 2021,σελ.29
6.ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.136
7.ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ,Τόμος 27,έκδοση ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.,σελ.111-112
8.Δημήτριος
Ιωάν. Βασιλείου, 1821-1822 τα σημαντικότερα γεγονότα της ευρυτέρας περιοχής του
Δαδίου, Δαδί 2021,σελ.30
9.ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ,Τόμος 27,έκδοση ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.,σελ.112
10. ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Π.ΚΡΕΜΟΥ,ΝΕΩΤΑΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΤΟΜΟΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ Α. ΠΟΛΥΖΩΙΔΟΥ, ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ, ΠΑΡΑ ΤΩ ΕΚΔΟΤΗ Σ.Κ.ΒΛΑΣΤΩ,ΟΔΟΣ ΕΡΜΟΥ
63-ΟΔΟΣ ΝΙΚΗΣ 14,1890,σελ785
11.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ,Τόμος 27,έκδοση
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.,σελ.112
12.ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.136
13.ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
ΤΡΙΚΟΥΠΗ,ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ, ΕΚΔΟΣΙΣ ΤΡΙΤΗ,ΤΟΜΟΣ Α’,ΕΚΔΟΤΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΣΛΑΝΗΣ,ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ,ΕΚ ΤΟΥ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΗΣ <<ΩΡΑΣ>>,1888
σελ.178
14.ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.136
15.ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Π.ΚΡΕΜΟΥ,ΝΕΩΤΑΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΤΟΜΟΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ Α. ΠΟΛΥΖΩΙΔΟΥ, ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ, ΠΑΡΑ ΤΩ ΕΚΔΟΤΗ Σ.Κ.ΒΛΑΣΤΩ,ΟΔΟΣ ΕΡΜΟΥ
63-ΟΔΟΣ ΝΙΚΗΣ 14,1890,σελ.786
15α.ΧΡ.Α.ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ,
ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821,1979 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΕΔΕΜΑΔΗ, 2021, για
αυτή την έκδοση, ΤΟ ΒΗΜΑ/ ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ Α.Ε., Τόμος Α’, σελ.86
16.ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.137
17.
ΧΡ.Α.ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821,ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΔΕΔΕΜΑΔΗ, Τόμος Α’, σελ.87
18.ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.137
19.ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ, σελ.137
20.Δημήτριος
Ιωάν. Βασιλείου, 1821-1822 τα σημαντικότερα γεγονότα της ευρυτέρας περιοχής του
Δαδίου, Δαδί 2021,σελ.31
21.
ΧΡΗΣΤΟΥ Ι. ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ,ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟΥ ΑΓΩΝΟΣ, ΑΘΗΝΑΙ 1930 ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ Α.Ε., ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ-4, σελ.34
22.Δημήτριος
Ιωάν. Βασιλείου, 1821-1822 τα σημαντικότερα γεγονότα της ευρυτέρας περιοχής του
Δαδίου, Δαδί 2021,σελ.31-32
Βιβλιογραφία
(και για τα δύο άρθρα):
-ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ,Τόμος 27,έκδοση ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.,σελ.111,112,113
-Γεωργίου
Π. Κρέμου, Χρονολόγια της Ελληνικής Ιστορίας προς χρήσιν παντός φιλομαθούς ιδία
δε των εν τοις γυμνασίοις μαθητών, Τμήμα Γ’ ,σελ.8,9
-Τρικούπη,
Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως, ΕΚΔΟΣΙΣ ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΘΕΙΣΑ ΚΑΙ
ΔΙΟΡΘΩΘΗΣΑ ΕΝ ΛΟΝΔΙΝΩ,Τόμος Α’, σελ.170-176
-Δημήτριος
Ιωάν. Βασιλείου, 1821-1822 τα σημαντικότερα γεγονότα της ευρυτέρας περιοχής του
Δαδίου, Δαδί 2021,σελ.29,30,31,32
-ΣΑΡΑΝΤΟΣ
Ι. ΚΑΡΓΑΚΟΣ. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, εκδόσεις Realnews,Β’ ΜΕΡΟΣ,
σελ.133,134,135,136,137,138,139
-ΧΡ.Α.ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ,
ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821,ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΕΔΕΜΑΔΗ, Τόμος Α’,
σελ.85,86,87 και Τόμος Β’ σελ.22
-ΧΡΗΣΤΟΥ
Ι. ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ,ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟΥ ΑΓΩΝΟΣ, ΑΘΗΝΑΙ 1930 ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ
Α.Ε., ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ-4, σελ.32,33,34
-ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Π.ΚΡΕΜΟΥ,ΝΕΩΤΑΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΤΟΜΟΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ Α. ΠΟΛΥΖΩΙΔΟΥ, ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ, ΠΑΡΑ ΤΩ ΕΚΔΟΤΗ Σ.Κ.ΒΛΑΣΤΩ,ΟΔΟΣ ΕΡΜΟΥ
63-ΟΔΟΣ ΝΙΚΗΣ 14,1890,σελ. 784,785,786
-ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
ΤΡΙΚΟΥΠΗ,ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ, ΕΚΔΟΣΙΣ ΤΡΙΤΗ,ΤΟΜΟΣ Α’,ΕΚΔΟΤΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΣΛΑΝΗΣ,ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ,ΕΚ ΤΟΥ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΗΣ <<ΩΡΑΣ>>,1888
σελ.178
* Ο Ηλίας Χρ. Θάνος είναι δευτεροετής φοιτητής στο Μαθηματικό Τμήμα του Αριστοτοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."