Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2017

ΗΛΙΑΣ Ιωάννου ΠΛΑΤΙΑΣ 1910-1941 (4ο μέρος)

Σήμερα στο 4ο και τελευταίο μέρος παρουσιάζουμε την αλληλογραφία του Ηλία Πλατιά κατά τη διάρκεια του πολέμου της 28ης Οκτωβρίου 1940.






Σεβαστέ μου πατέρα
υγειαίνω και υγείαν δι'υμάς ποθώ.
Το γράμμα στο γράφω ευρισκόμενος επί Ιταλικού εδάφους.
Μέχρι στιγμής ο Ελληνικός Στρατός προχωρεί με μεγάλην ταχύτητα προς τα εμπρός οι δε Ιταλοί αφήνουν τα όπλα τους και φεύγουν πανικόβλητοι.
Ημεθα νικηταί και έχομεν προχωρήσει αρκετά επί του Ιταλικού εδάφους καταλαμβάνοντας αρκετά χωριά.
Το γράμμα μου είναι γραμμένο σε ιταλικό χαρτί καθώς και φάκελλο.
Τα σέβη μου εις την μητέρα. Χαιρετισμούς εις την Γεωργίαν.
Για μένα μην στενοχωρήσθε είμαι καλά και ο Θεός είναι μαζί μου.
                                                                   
                                                                 Σας ασπάζομαι

                                                                 7/11/40     Ηλίας


Η ημερομηνία αποστολής στην ταχυδρομική επιστολή είναι 14/11/1940


18/11/1940



 Σεβαστοί μου γονείς  υγειαίνω και υγείαν δι'υμάς ποθώ.
Επιστολήν σας έχω να πάρω 4 ημέρες. Ελπίζω να λάβω αύριον και η οποία θα με βρή επί Ιταλικού πρώην Αλβανικού εδάφους μαχόμενον κατά των Ιταλών.
Αυτό δεν πρέπει να σας στενοχωρήσει αλλά μάλλον να σας ευχαριστήση. Μέχρι στιγμής είμεθα νικηταί και ο εχθρός υποχωρεί εγκαταλείποντας πολλά λάφυρα.
Χαιρετισμούς εις την Γεωργίαν.
                                                          Σας ασπάζομαι
                                                                Ηλίας





                                                      21 Νοεμβρίου 1940

 Σεβαστοί μου γονείς και αγαπημένη μου Γεωργία.
Από υγείαν είμαι καλά το αυτό και δι'υμάς ποθώ. Χθές και άλλην επιστολήν σας έστειλα και σας έγραφα ότι την επιστολήν σας από 28 περασμένου μηνός (σ.σ.ημέρα κήρυξης του πολέμου) έλαβα χθές και χάρηκα πολύ δια την καλήν σας υγείαν παρόλον που από τότε έχουν περάσει23 ημέρες και δεν ξεύρω τι κάνετε.
Προ 10 ημερών έδωσα να σας ταχυδρομήσουν μίαν επιταγήν εκ δραχμών πεντακοσίων πλήν όμως τον ταχυδρόμον μέχρι στιγμής δεν τον ξαναείδα και επομένως δεν έχω πάρει την απόδειξιν της επιταγής και δεν ξεύρω εάν τα έστειλε ,όταν τα λάβης να μου γράψης αμέσως και να μου γράφετε σχεδόν καθημερινώς να μαθαίνω τι κάνετε.
Για μένα να μην στενοχωρείσθε είμαι καλά και με την βοήθειαν του Θεού και της Παναγίας θα είμαι  πάντα.
Ελπίζω δε να τελειώσουν τα βάσανα πολύ γρήγορα, την στιγμήν μάλιστα κατά την οποίαν ο Ελληνικός Στρατός προχωρεί και οι Ιταλοί τρέπονται εις φυγήν εγκαταλείποντες τα πάντα.Μάλιστα εχθές συλλάβομεν δύο χιλιάδας Αιχμαλώτους και 210 αυτοκίνητα με πολεμικόν υλικόν.
Τελειώνω και εύχομαι να δώσει ο Θεός πολύ γρήγορα να ανταμώσωμεν.
Από την Ελένην είχα γράμμα και μου γράφει ότι είναι στο Κηφισσοχώρι και ότι θα ανέβαινε να σας δή.
                                                                      Σας ασπάζομαι
                                                                               Ηλίας



20/2/1941

             Σεβαστέ μου πατέρα
Από υγείαν είμαι καλά το αυτό και δι'υμάς ποθώ.
Τα γράμματά σου από16/1/41 και 17/1/41 έλαβα σήμερα και χάρηκα πάρα πολύ δια την καλήν σας υγείαν.
Για μένα να μην ανησυχείται είμαι καλά.
Εάν έχετε ανάγκην από λεπτά ζήτησε από την Ελένην διότι εγώ όταν ησυχάσω θα πληρωθώ  οπότε και θα σας στείλω.
Τα σέβη μου εις την μητέρα
Χαιρετισμούς εις την Γεωργίαν
                                                         Σας ασπάζομαι
                                                              Ηλίας



ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Για τον ηρωικό θάνατο του Ηλία Πλατιά δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία, πλήν της προφορικής αφήγησης του συμπολεμιστή του, Λουκά ΔΑΟΥΤΗ, που διέσωσε ο εξαίρετος συγχωριανός μας Ταξ/χος ΕΛΑΣ ε.α. Ηλίας Γεωργούσης, στην ανέκδοτη ιστορική διατριβή του, "ΓΕΝΕΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ", που ευγενικά μου παραχώρησε και την εκθέτω στην εισαγωγή.

Από την περαιτέρω ιστορική έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα:

1.Η αλληλογραφία του διακόπτεται την 20-2-1941,με την τελευταία του επιστολή σταλμένη από το Αλβανικό έδαφος στο οποίο ο Ελληνικός στρατός προέλασε τουλάχιστον σε 200 χλμ. βάθος.

2.Είναι προφανές ότι έπεσε μετά την ημερομηνία αυτή και όχι το 1940 που αναφέρει ο Γεωργούσης.

3.Το 1971 ή 1972,ήλθε στην Πολύδροσο και επισκέφτηκε τον ζώντα ακόμη πατέρα του ήρωα, Γερογιαννάκο Πλατιά, ο υποκόμος του Ηλία, από τον Αη Γιώργη της Λειβαδιάς. (Τα στοιχεία του δεν διασώθηκαν).

Αυτός ανέφερε στον δύστυχο πατέρα ,ότι ο Ηλίας έπεσε πολεμώντας από βλήμα ιταλικού όλμου ,στο ύψωμα "τρία αυγά", κατά την Εαρινή επίθεση των Ιταλών, και το σώμα του προφανώς διαμελίστηκε, γι αυτό δεν βρέθηκε τίποτα προς ταφήν, ούτε τάφος του υπάρχει πουθενά, χωρίς επίσης να παραθέσει ημερομηνία του συμβάντος.

4.Η Εαρινή επίθεση των Ιταλών, η περίφημη επιχείρηση PRIMAVERA, που διηύθυνε αυτοπροσώπως ο Μουσολίνι, άρχισε την 9-3-1941 και τελείωσε με ήττα των Ιταλών την 20-3-1941, με κύριο θέατρο των επιχειρήσεων το ύψωμα 731 της Τρεμπεσίνας. Απέναντι αυτού είναι η τοποθεσία "Τρία Αυγά" που αποτελούσε την κύρια βάση του Ιταλικού πυροβολικού.

5.Ο Ανθ/γός Ηλίας  ΠΛΑΤΙΑΣ για τον Ελληνικό Στρατό θεωρείται επισήμως "ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΣ".

Κλείνοντας εκφράζω και μια προτροπή προς τις νέες Δημοτικές Αρχές της Πολυδρόσου.

Να αφαιρεθεί από την πλαϊνή όψη του ηρώου η κακέκτυπη μαρμάρινη πλάκα, με την ανιστόρητη και αδόκιμη μετοχή "ΦΟΝΕΥΘΕΝΤΕΣ" και να αντικατασταθεί με καλαίσθητη όμοια, στην πρόσοψη του μνημείου, φέρουσα τον κυριολεκτικό τίτλο ''ΠΕΣΟΝΤΕΣ  ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ  ΕΛΛΗΝΟΪΤΑΛΙΚΟΥ  ΠΟΛΕΜΟΥ'', με τα ονόματα των 10 παλικαριών της Σουβάλας που έπεσαν κατά τον πόλεμο αυτό.


                                                ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥΣ Η ΜΝΗΜΗ
                                                         
                                            ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΤΟΙΚΟΣ
                                                      ΥΠΟΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΕΛΑΣ ε.α.
                                                     ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ   ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ

                                                      τα γράμματα είναι από το αρχείο του Γιάννη Κ. Κούσουλα

1 σχόλιο:

  1. Η έκδοση της Δ.Ι.Σ. «Αγώνες και νεκροί του ελληνικού στρατού κατά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο 1940-45» αναφέρει στη σελίδα 40:
    Πλατιάς Ηλίας του Ιωάννη, Έφεδρος Υπολοχαγός. Γεννήθηκε στην Πολύδροσο Φωκίδας το 1910, του 33ου ΣΠ. Φονεύθηκε στο Μπούμπεσι (ΒΔ Κλεισούρας) στις 9 Φεβρουαρίου 1941.

    Τα στοιχεία αυτά καταχωρήθηκαν και ηλεκτρονικά στην Ιστοσελίδα της ΔΙΣ «Αναζήτηση πεσόντων»:
    Πλατιάς Ηλίας
    Πατρώνυμο Ιωάννης
    Έτος γέννησης 1910
    Νομός γέννησης Φωκίδας
    Ο.Τ.Α. γέννησης Πολυδρόσου
    Οικισμός γέννησης Πολύδροσος
    Περίοδος Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος
    Μονάδα 33ο Σύνταγμα Πεζικού
    Ημερομηνία θανάτου 9/2/1941
    Τόπος θανάτου Μπούμπεσι


    Μπούμπεσι: https://mapcarta.com/13912730

    ΑπάντησηΔιαγραφή

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."