Το Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής ...
είναι η ημέρα, που σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία, οι ψυχές επιστρέφουν στον κάτω Κόσμο, αφού κατά τη διάρκεια της Πασχαλινής περιόδου κυκλοφορούσαν ελεύθερα πάνω στη γη.Ζούμε το τέλος πολλών ανθρώπων κατά την πορεία μας
όπως και κάποιοι θα ζήσουν το δικό μας.. αυτές οι ψυχές που ξεκίνησαν την
αιώνια ζωή δεν πρέπει να μείνουν στην λήθη, δεν πρέπει να τους ξεχνούμε..
Δεν είναι νεκροί, είναι κεκοιμημένοι, δεν βρίσκονται
στο πουθενά αλλά σε μια κατάσταση αναμονής της Θείας Κρίσεως και της Ανάστασης.
Ο θάνατος δεν πρέπει να τους διαγράφει από την μνήμη
μας, από την σκέψη μας, από την προσευχή μας, η αγάπη μας που είχαμε για
εκείνους δεν πρέπει να σβήνει, ούτε να λιγοστεύει, αυτές οι ψυχές είναι τα
σημεία της δικής μας αρχής και η βοήθεια της δικής μας συνέχειας στην ζωή…..
Όλες οι ψυχές είχαν ένα συγκεκριμένο ρόλο στην ζωή μας
που μας βοήθησε, μας γαλούχησε, μας στήριξε, ακόμα και που μας αδίκησε αλλά μας
έκανε καλύτερους μέσα από αυτή την αδικία…..
Το Σάββατο είναι μια ημέρα η οποία έχει καθιερωθεί ως ημέρα
μνήμης για εκείνους και ιδιαίτερα το Σάββατο πρό της Πεντηκοστής είναι ημέρα
ανάμνησης, τιμής και πνευματικής συνάντησης με αυτές τις ψυχές…..
Μην το λησμονήσουμε, μην αφήσουμε την ραθυμία να μας
ρίξει στην λήθη διότι κάποια στιγμή και εμείς θα αναζητούμε από ψηλά μια
προσευχή, ένα κεράκι, ένα δίσκο κόλλυβα και αν δεν το κάνουμε για
παραδειγματισμό δεν θα λάβουμε ούτε και εμείς την υπέρ αναπαύσεως ευχή των
κεκοιμημένων ψυχών. Αμήν.
Αυτά είναι τα λάθη που κάνουμε στα μνημόσυνα
Μνημόσυνα: Τα μνημόσυνα γίνονται εντός των ιερών Ναών
με την τέλεση της Θείας Λειτουργίας. Τελευταία τείνει να επικρατήσει μια
συνήθεια ισοπεδώσεως της Παραδόσεως.
Έτσι είθισται ορισμένοι από τούς πιστούς μας κατά τα μνημόσυνα των κεκοιμημένων
τους να μην προσκομίζουν στο ναό κόλλυβα αλλά αντί αυτών κουλουράκια, πίτες και
διάφορα γλυκίσματα.
Αντί του πρόσφορου να προσκομίζουν έτοιμα
βιομηχανοποιημένα πρόσφορα. Αντί του προσφερομένου κόκκινου οίνου να
προσκομίζουν λευκό οίνο. Αντί της πατερικής φιλανθρωπίας να εμφανίζεται μια
τάση επιδείξεως και δωρεάς προ σωματεία και ιδρύματα όχι με σκοπό τη
χριστιανική βοήθεια.
Στην ίδια σειρά τείνουν να ξεχασθούν και πολλές άλλες
ακόμα παραδοσιακές συνήθειες, όπως: συνεχείς μνημονεύσεις των κεκοιμημένων κατά
τις Θείες Λειτουργίες· ψυχωφέλιμες επισκέψεις στα κοιμητήρια αφ’ ενός μεν για
τη φιλοσόφιση του μυστηρίου του θανάτου και αφ’ ετέρου δε για την κοινωνία μετά
των κεκοιμημένων μας· προσφορά προσφόρων καθ’ όλη τη διάρκεια του
εκκλησιαστικού έτους ιδιαιτέρως δε κατά τα ψυχοσάββατα· δωρεές και φιλανθρωπίες
στα εκκλησιαστικά καθιδρύματα και τέλος τακτική τέλεση θείων Λειτουργιών,
Τρισαγίων και προσευχών.
Συνηθίζεται σήμερα το κόλλυβο να ανατίθεται στα
γραφεία μνημοσύνων και οι συγγενείς να εφησυχάζουν ότι εκτελούν το χρέος προς
τον κεκοιμημένο τους.
Οι ναοί, όταν τελούνται μνημόσυνα τείνουν να μοιάζουν
με ανθόκηπους. Υπάρχει μια συνήθεια Δυτικής προελεύσεως να ωραιοποιείται ο
θάνατος ή με οποιοδήποτε τρόπο να περνά απαρατήρητος από τους ζωντανούς
ανθρώπους. Η συνήθεια αυτή των μεγάλων στολισμών πρέπει να περικοπεί και να
επικρατήσει το πατερικό μέτρο.
Ειδικότερα, χρειάζεται μια επιστροφή στην παράδοση που
συνίσταται στη γνώση των τελουμένων κατά τα μνημόσυνα καθώς και στην ωφέλεια
που πρέπει κι επιβάλλεται να κομίζουν πρωτίστως οι μεν κεκοιμημένοι μας από
αυτά, δευτερευόντος δε και οι επιτελούντες αυτά.
Στα παραπάνω πρέπει να τονίσουμε και τη σημασία της
συμμετοχής των συγγενών των κεκοιμημένων στη Θεία Ευχαριστία, η οποία συνδέεται
άρρηκτα με το μυστήριο της μετανοίας.
Δυστυχώς, συνηθίζεται σήμερα πολλοί από τους πιστούς
μας όταν πρόκειται να τελέσουν το μνημόσυνο συγγενών τους, να μην προσέρχονται
από νωρίς στο ναό, όπου τελείται το μνημόσυνο αλλά να παρίστανται την τελευταία
στιγμή που θα διαβαστεί μόνο το δικό τους μνημόσυνο.
Με αυτό τον τρόπο παραβλέπεται ένας βασικός παράγοντας
που ορίζει ότι η τέλεση του μνημοσύνου συνδέεται άρρηκτα με την προσφορά της
αναιμάκτου Ευχαριστίας υπέρ αναπαύσεως των κεκοιμημένων.
Αυτό πάλι έχει σαν προϋπόθεση ότι το μνημόσυνο πρέπει
να συνδυάζεται με προσευχή και προετοιμασία, για την κοινωνία του Σώματος και
του Αίματος του Χριστού, δηλαδή κοινωνία του Ποτηρίου μέσα στο όποιο
συνευρίσκεται η αληθινή κοινωνία των ζώντων και των κεκοιμημένων εν ονόματι του
εν Τριάδι θεού μας.
Όταν λοιπόν έχουμε μνημόσυνο, οφείλουμε κυρίως για τον
κεκοιμημένο μας να βρισκόμαστε από νωρίς στο ναό, να προσευχόμαστε υπέρ
αναπαύσεως του καθ’όλη τη διάρκεια του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας και
οπωσδήποτε να συμμετέχουμε σ’αυτό.
Ακόμη και οι φίλοι και γενικότερα οι προσκεκλημένοι
στα μνημόσυνα οφείλουν να καταθέσουν ως προσφορά την προσευχή τους, για την
ανάπαυση του κεκοιμημένου φίλου τους. Σήμερα συνηθίζουν πολλοί να περιμένουν
έξω από το ναό, μέχρι να φθάσει η ώρα να αρχίσει η ακολουθία του μνημόσυνου.
Όταν δε αρχίσει το μνημόσυνο παρατηρείται ένας
στιγμιαίος συνωστισμός, ποιος θα πρωτοβρεθεί πιο κοντά στο κόλλυβο και
ιδιαιτέρως πιο κοντά στα συγγενικά πρόσωπα του κεκοιμημένου, για να δείξει ότι
είναι συνεπής σ’ αυτήν την εκδήλωση συμπαθείας, όπως είθισται τελευταίως να
αποκαλείται το μνημόσυνο.
Όμως το μνημόσυνο έχει ως σκοπό τελέσεως του την
προσφορά της προσευχής για την ανάπαυση του κεκοιμημένου. Εάν γίνεται κατά τον
τρόπο πού παραπάνω περιγράψαμε μόνο δηλ. ως μια εκδήλωση κοινωνικού χρέους,
τότε καμιά ωφέλεια δεν αποκομίζει ο κεκοιμημένος για τον όποιο και τελείται το
μνημόσυνο και φυσικά ούτε και οι συμμετέχοντες ωφελούνται από αυτό.
Ένα ακόμη στοιχείο που πολλές φορές τείνει να γίνει
συνήθεια εις βάρος της ωφελείας των μνημοσύνων είναι και οι αναξίως
προσερχόμενοι στα άχραντα μυστήρια. Πολλοί εκ των συγγενών του κεκοιμημένου
συμμετέχουν στα άχραντα μυστήρια μόνο για το θεαθήναι και για τα «μάτια του
κόσμου».
Τη συνήθεια αυτή τη στηλιτεύουν πολλοί από τους Αγίους
Πατέρες της Εκκλησίας μας και υπάρχουν και ιεροί κανόνες που απαγορεύουν την
χωρίς προετοιμασία Θεία Μετάληψη.
Μέσα στην ιδιαίτερη μέριμνά της για τους
κεκοιμημένους, η αγία Ορθόδoξη Εκκλησία μας έχει καθορίσει ξεχωριστή ημέρα της
εβδομάδος γι᾿ αυτούς. Κάθε Σάββατο δηλαδή.
Πηγή:https://ieramonopatia.gr/
Επιμέλεια- Ανάρτηση: Αλέκος Ι. Βαλάσκας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."