Πέμπτη 8 Ιουνίου 2023

Το πελέκημα του δένδρου

   

Του Αλέξη Καλέση

Καλά που πήγε κι ο γυναικοκτόνος Μπάμπης Αναγνωστόπουλος να γράψει …

έκθεση για τη γυναικοκτονία και απέκτησαν οι φετινές πανελλαδικές ένα απροσδόκητο ενδιαφέρον. Το θέμα της βίας κατά των γυναικών ήταν έτσι κι αλλιώς η μεγαλύτερη «SOSάρα» σ’ όλα τα φροντιστήρια της χώρας, και κανέναν δεν εξέπληξε. Κάπως έτσι, οι ευαίσθητοι παρατηρητές της επικαιρότητας έπιασαν στον αέρα πως χρονιά με τη χρονιά οι Πανελλαδικές Εξετάσεις χάνουν το ενδιαφέρον τους. Και τα …σπαραξικάρδια σχόλια που γράφουν ακόμη ορισμένοι στο F/B, του τύπου «κουράγιο παιδιά η ζωή δεν τελειώνει με τις πανελλαδικές», μοιάζουν πιο παλιά κι απ’ τις …λάσπες. Ποιος σού είπε ρε μπάρμπα ότι μάς κόφτει και πολύ;
Να το πάρουμε σιγά – σιγά απόφαση, η πραγματική ζωή έχει προχωρήσει και έχει αφήσει πίσω της τον …μελοδραματισμό με τον οποίο επενδύαμε πάντα και «εξαποανέκαθεν» τις Πανελλαδικές. Στην πραγματική ζωή όλο και περισσότερα παιδιά κοιτάνε πώς να τη βολέψουν πρακτικά. Να βρούνε κανένα ΙΕΚ, να σπουδάσουν κάτι εύκολο, γρήγορο και μοντέρνο, διότι αν είσαι «νυχού», σεφ ή καλός πληροφορικάριος θα δουλέψεις. Αν είσαι μάλιστα αστέρι, γίνεσαι influencer και κάνεις απίστευτες δουλίτσες. Γίνεσαι μια μικρή διασημότητα σ’ αυτόν τον κόσμο των κοινωνικών δικτύων που είναι η νέα πραγματικότητα. Με πτυχίο Θεολογίας ή Φιλοσοφικής κάθεσαι και …φιλοσοφείς. Και αφού πάρεις και κάνα δυο μεταπτυχιακά χωρίς στο τέλος να κάνεις τίποτε, πολύ πιθανό να καταλήξεις πάλι σε …ΙΕΚ ή σε κανένα «Κολλέγιο» για επανειδίκευση και προσγείωση στην πραγματική ζωή ή συμβασιούχος οχταμήνου στον Δήμο.
Αυτή είναι η τάση παίδες, εκεί πάει η ζωή, ας το πάρουμε απόφαση. Και το κακό δεν είναι η προσαρμογή στις νέες συνθήκες, αλλά το γεγονός ότι όλη αυτή η παραγόμενη μάζα από τα Γυμνάσια και τα Λύκεια είναι αμόρφωτη σε βαθμό …κακουργήματος. Να καταλάβεις, όπως έδειξε και το ρεπορτάζ ενός τηλεοπτικού σταθμού, οι περισσότεροι από αυτούς δεν ήταν καν σε θέση να προσδιορίσουν τη θέση της Ελλάδας πάνω σε έναν παγκόσμιο χάρτη, πέραν από τα ήδη γνωστά, ότι δηλαδή δεν ξέρουν πως το 1821 η Ελλάδα πολέμησε με τους Τούρκους και το 1940 με τους Ιταλούς. Με ένα κινητό που είναι απλώς η επέκταση του χεριού τους, αυτές οι γενιές έχουν παραδώσει το … μυαλό τους στο google και γκουγκλάρουν ακόμη και για να μάθουν τι έγινε ας πούμε στις Θερμοπύλες και τον Μαραθώνα. Μπορούν να σου πουν αμέσως ποιος είναι ο …Αλμέιδα που πήρε φέτος το πρωτάθλημα με την ΑΕΚ και να αγνοούν τον Πλάτωνα ή τον Αριστοτέλη, κάνοντας τους παλιούς φιλολόγους στα Γυμνάσια να …χάσουν και τα λιγοστά μαλλιά τους.
Στην Ελλάδα οι πολιτικοί, όταν ασχολούνται με την παιδεία (δεν πολυασχολούνται) ερίζουν κυρίως για τις Σχολές και τα ΑΕΙ και για τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Με τη …λάντζα, την Α’/θμια και τη Β’/θμια Εκπαίδευση δηλαδή, που ήταν, είναι και θα είναι η βάση και ο κορμός της μελλοντικής κοινωνίας, νιώθουν σχεδόν …αλλεργία. Κάπως έτσι η δουλειά καταλήγει σε κανέναν υφυπουργό που έχει σχέση με τα σχολεία όση έχω εγώ με τη ναυπηγική και στην καλύτερη σε κανέναν γενικό γραμματέα που επειδή ξέρει τη δουλειά, «μανιπουλάρει» τον άσχετο υφυπουργό και στην ουσία κάνει το κουμάντο.
Συμβαίνουν λοιπόν δραματικές αλλαγές στα Γυμνάσια και τα Λύκεια σήμερα και οι κυβερνήσεις δεν έχουν πάρει χαμπάρι. Ακόμη και οξυδερκείς πολιτικοί σαν τον Μητσοτάκη έχουν υποτιμήσει την κατάσταση. Ο πρωθυπουργός, όταν σ’ αυτές τις εκλογές ρωτήθηκε σχετικά, απάντησε ότι θα αναβαθμίσει το σχολείο με την εγκατάσταση …36.000 διαδραστικών πινάκων σε Γυμνάσια και Λύκεια… Βαθιά μεσάνυχτα!
Χαμπάρι δεν έχουν πάρει τι βρίσκουν κάθε πρωί οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις τους. Βρίσκουν παιδιά κουρασμένα και ξενυχτισμένα στο ΤιΚ Τοκ, με γονείς που αδυνατούν να τα ελέγξουν. Βρίσκουν παιδιά αδιάβαστα, αδιάφορα, απρόθυμα και να πάρουν μέρος ακόμη στο μάθημα. Παιδιά χωρίς ενέργεια που αφού «κοιμηθούν» τις πρώτες ώρες, ζωηρεύουν μετά και το γυρίζουν στη βία πάσης μορφής και έντασης. Να σου θυμίσω μήπως πόσες ειδήσεις διαβάζεις πια για περιστατικά βίας μεταξύ εφήβων στο σχολείο και έξω από αυτό; Ότι ακόμη και στα πιο καλά ιδιωτικά σχολεία όπως το Αρσάκειο κόντεψαν να πνίξουν μαθητή με σχοινί στις τουαλέτες; Περιττό, τα βλέπεις μόνος σου.
Απέναντι στα νέα αυτά ήθη, Γυμνάσια και Λύκεια αφέθηκαν ανυπεράσπιστα. Δύο απλά παραδείγματα. Στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ, κυβερνούσε το Υπουργείο Παιδείας μια χαζοχαρούμενη παρέα που αύξησε το όριο των απουσιών στα Γυμνάσια δραματικά και η Κεραμέως που ακολούθησε το πήγε …ακόμη παραπέρα. Κάθε χρόνο στο τέλος της χρονιάς έστελνε εγκύκλιο που καλούσε τα σχολεία να δικαιολογήσουν τις απουσίες που οφείλονται σε «ανωτέρα βία», άνευ λοιπών διευκρινίσεων. Εννοείται πως δικαιολογήθηκαν τα …πάντα. Φυσικά το μήνυμα πέρασε και τα σχολεία άδειασαν από μαθητές, αφού κυρίαρχη λογική πια είναι ότι …«δικαιούνται» να κάνουν απουσίες.
Ρύθμιση δεύτερη. Σήμερα στο Γυμνάσιο αλλά και το Λύκειο περνάς την τάξη αρκεί να έχεις Μέσο Όρο13 (παλιά ήταν 15) κι ας είσαι κάτω από τη βάση στα πιο βασικά μαθήματα. Οπότε, γιατί και ποιος να διαβάσει όταν για να μείνεις στην ίδια τάξη πρέπει να βάλεις …μέσον;
Δεν θέλω να το επεκτείνω, το θέμα είναι τεράστιο και θεμελιακό για τη χώρα. Αλλά αν σύντομα δεν καθίσουμε να ασχοληθούμε σοβαρά με τα Δημοτικά, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, η κατάσταση θα πάρει εντελώς άλλη τροπή. Στα σχολεία προετοιμάζεται το μέλλον της χώρας και αυτό που συμβαίνει σήμερα κανένα καλό μέλλον δεν προοιωνίζεται. Σήμερα ο βασικός αυτός πυλώνας κλονίζεται επικίνδυνα, όλοι μαζί πελεκάμε το δένδρο. Η Μέση Εκπαίδευση είναι στον αυτόματο πιλότο. Το φωνάζουν αρκετοί, από πόνο γνήσιο κι όχι από τη συνήθη μεμψιμοιρία, αλλά συναντούν «ώτα μη ακουόντων». Και στα ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών, αντί για τα θέματα αυτά, γίνονται ερωτήσεις του τύπου «μ’ άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε».
«Εκ παιδείας άρξασθαι» έλεγε ο Πλάτωνας στην Πολιτεία του, και για να μην σε βάλω στον κόπο να γκουγκλάρεις, ο Πλάτωνας ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος.

 

Πηγή: www.eleftheria.gr



                        Επιμέλεια- Ανάρτηση: Αλέκος Ι. Βαλάσκας    







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."