Τρίτη 14 Απριλίου 2020

Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ....



Ίσως η μεγαλύτερη αλήθεια για το θέμα της προσωπικής άνοιξης του καθενός, περικλείεται στους στίχους του Μίλτου Σαχτούρη, στο ποίημα του "Αστεροσκοπείο":
"Διαρρῆχτες τοῦ ἥλιου
δὲν εἶδαν ποτέ τους πράσινο κλωνάρι
δὲν ἄγγιξαν φλογισμένο στόμα
δὲν ξέρουν τί χρῶμα ἔχει ὁ οὐρανὸς. 

Σὲ σκοτεινὰ δωμάτια κλεισμένοι
δὲν ξέρουν ἂν θὰ πεθάνουν
παραμονεύουν
μὲ μαῦρες μάσκες καὶ βαριὰ τηλεσκόπια
μὲ τ᾿ ἄστρα στὴν τσέπη τους βρωμισμένα μὲ ψίχουλα
μὲ τὶς πέτρες τῶν δειλῶν στὰ χέρια
παραμονεύουν σ᾿ ἄλλους πλανῆτες τὸ φῶς

Νὰ πεθάνουν

Νὰ κριθεῖ κάθε Ἄνοιξη ἀπὸ τὴ χαρά της
ἀπὸ τὸ χρῶμα του τὸ κάθε λουλούδι
ἀπὸ τὸ χάδι του τὸ κάθε χέρι
ἀπ᾿ τ᾿ ἀνατρίχιασμά του τὸ κάθε φιλὶ".




Ωραίες Εικόνες Φίλου Από την άνοιξη  στή Σουβάλα που εμείς Στερούμαστε.......

2 σχόλια:

  1. Άδωνις, Χριστός και Διόνυσος, ο νεκρός της άνοιξης δεν έχει ταυτότητα....14 Απριλίου 2020 στις 5:54 μ.μ.

    Αυτό που ο Σικελιανός περιγράφει μιλώντας για τον επιτάφιο:
    «κι όσες μοιρολογήτρες ώσμε
    του Mεγάλου Σαββάτου το ξημέρωμα αγρυπνήσαν,
    ποια να στοχάστη – έτσι γλυκά θρηνούσαν! -
    πως, κάτου απ’ τους ανθούς, τ’ ολόαχνο σμάλτο
    του πεθαμένου του Άδωνη ήταν σάρκα
    που πόνεσε βαθιά;/ Γιατί κι ο πόνος
    στα ρόδα μέσα, κι ο Eπιτάφιος Θρήνος,
    κ’ οι αναπνοές της άνοιξης που μπαίναν
    απ’ του ναού τη θύρα, αναφτερώναν
    το νου τους στης Aνάστασης το θάμα,
    και του Xριστού οι πληγές σαν ανεμώνες
    τους φάνταζαν στα χέρια και στα πόδια,
    τι πολλά τον σκεπάζανε λουλούδια
    που έτσι τρανά, έτσι βαθιά ευωδούσαν!»

    Άδωνις, Χριστός και Διόνυσος, ο νεκρός της άνοιξης δεν έχει ταυτότητα, μόνο σώμα που υπόσχεται επιστροφή. Όπως η βλάστηση τεντώνεται μέσα από την παγωμένη ανάσα του χειμώνα, όπως τα πουλιά επιστρέφουν, όπως ο ήλιος πέφτει με άλλη αυτοπεποίθηση. Είναι η αισιοδοξία της φύσης ως παραμυθία για τους χειμώνες που πέφτουν και συνεχώς πέφτουν. Και κυρίως αυτή η αίσθηση, ανομολόγητη και αχαρτογράφητη, ειπωμένη μόνο πλαγίως δίπλα σε τελετουργικά και έθιμα που μας διαφεύγουν, αλλά μονίμως εκεί σαν κληρονομιά που ποτέ δεν μάθαμε πως μιλούσε για εμάς, η όπως θα την περιγράψει και ο Λειβαδίτης: «Απρόοπτα, ξαφνιασμένα πρωινά και μεγάλα, μακρόσυρτα σούρουπα με τ’ άστρα να τρέμουν μακριά σαν ανοιξιάτικα μουσκεμένα βλέφαρα, έκθαμβες ώρες, βαρειές απ’ όλο το γιγάντιο Αόριστο που έφτανε ως τον πόνο. Αίσθηση αβέβαιη όλων των μυστικών της ζωής που διαπερνούσαν σα ρίγη, πέρα, κει κάτου, κει κάτου, μακριά, τους βραδυνούς ορίζοντες.»

    Τις μέρες αυτές σκέφτομαι όλους αυτούς (μαζί τους και εγώ) που δεν βρήκαν καταφύγιο σε καμία μεταφυσική, που όλα τα λόγια έμειναν χωρίς αντιστοιχίες σε γεγονότα αλήθειες και συμβάντα. Την αλλοπρόσαλλη αυτή ανάταση που δεν εξαιρεί κανέναν και μέσα στην καθολικότητά της, μας μιλά και για μια κοινωνία που θα βγει από τον χειμώνα και θα σταθεί στα πόδια της, για σώματα που θα ανθίσουν ξανά ξαφνιασμένα, για τους κύκλους του είδους από το θάνατο στη ζωή και πάλι πίσω, σε μια συνέχεια που δεν σημαίνει, που δεν βρίσκεται στη γλώσσα, αλλά επιμένει να υπάρχει.

    Θωμάς Τσαλαπάτης (biblionet.gr/author/85381/Τσαλαπάτης,_Θωμάς)

    Για τη μεταφορά

    ΜΗΤΙΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Ληστεύουν το φεγγάρι μας γιατί ξέρουνε τον φόβο μας".....14 Απριλίου 2020 στις 8:25 μ.μ.

    Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: "Ληστεύουν το φεγγάρι μας γιατί ξέρουνε τον φόβο μας"

    Ένα από τα πιο όμορφα ποιήματα που μας χάρισε:

    Τη πρώτη νύχτα πλησιάζουνε

    και κλέβουν ένα λουλούδι

    από τον κήπο μας και δε λέμε τίποτα.

    Τη δεύτερη νύχτα δε κρύβονται πλέον

    περπατούνε στα λουλούδια,

    σκοτώνουν το σκυλί μας

    και δε λέμε τίποτα.

    Ώσπου μια μέρα

    - την πιο διάφανη απ’ όλες -

    μπαίνουν άνετα στο σπίτι μας

    ληστεύουν το φεγγάρι μας

    γιατί ξέρουνε το φόβο μας

    που πνίγει τη φωνή στο λαιμό μας.

    Κι επειδή δεν είπαμε τίποτα

    πλέον δε μπορούμε να πούμε τίποτα.

    Σαν σήμερα στις 14 Απριλίου του 1930 στην Μόσχα δίνει τέλος στην ζωή του ο μεγάλος ποιητής Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι.
    Ρώσος ποιητής, με πληθωρική παρουσία τα πρώτα χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης. Υπήρξε ο κορυφαίος εκπρόσωπος του ρωσικού φουτουρισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."