Σελίδες

Σελίδες

Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2022

Οἱ ρίζες τοῦ ἑλληνικοῦ Πατριωτισμοῦ ( Μέρος 2ο )

                                          Συνέχεια από το δημοσιευθέν χθές 1Ο Μέρος 

             (https://lispolydrosou.blogspot.com/2022/01/1.html#more)

πό τόν ρόδοτο στόν Θουκυδίδη

Κατάσπαρτες μέ τήν λληνική περηφάνεια γιά τό Γένος μας εναι ο περιγραφές το ροδότου στίς «στορίες» του: ..

ταν Μαρδόνιος προσπάθησε νά προσεταιριστε τούς θηναίους, διασπντας τό μέτωπο τν λλήνων, πάντησις πού λαβε εναι δια πού διατυπώθηκε ς «λευθερία Θάνατος» δύο χιλιετίες ργότερα:

«Πήγαινε 'πες το Μαρδόνιου τι ο θηναοι το λένε πώς σον λιος θά παίρνει τήν δια πορεία πού χει καί σήμερα, ποτέ δέν θά μιλήσουμε τήν δια γλσσα μέ τόν Ξέρξη».

Κι πευθυνόμενοι, πλέον, χι στούς Πέρσες λλά στούς λλους συνέλληνες, πρόσθεσαν, πως λέει ρόδοτος:

«πάρχει λληνισμός, πού χει τό διο αμα καί τήν δια γλσσα μέ μς, τήν δια θρησκεία καί τά δια θη, καί προδότες του δέν θά ’θελαν νά εναι ο θηναοι».

Βέβαια, στορική πορεία το λληνισμο δέν εναι σπαρμένη μόνο μέ στιγμές κλέους καί δόξας. ντίγραφο τς διαμάχης γαμέμνονος- χιλλέως εναι μφύλιος -Πελοποννησιακός- πόλεμος, πού μοναδικά περιέγραψε Θουκυδίδης μέ τήν σηγορία του, που λόγος κι ντίλογος χουν ση δύναμη καί σθένος. Θουκυδίδης - θέτων καί τά θεμέλια τς δημοσιογραφίας- ποκλείει τήν λήθεια πού βρίσκεται τοποθετημένη κάπου, σέ να σημεο πέραν τν νθρώπων, πέραν τν ρμηνειν.

πηρέτησε μέ σχολαστικό τρόπο τήν λήθεια τν ριθμν, χι μως τήν λήθεια τν νθρώπων, ποία προκύπτει μέσα πό τήν ρμηνεία πού καθένας δίνει στά γεγονότα. Θουκυδίδης, κυρίως μέ τίς Δημηγορίες του, μς διδάσκει τι ατό πού μς κάνει νά διαφέρουμε κόμα καί νά πολεμομε, δέν εναι τι μία πλευρά μις διαμάχης νεργε λλογα (ρα χει ξ ντικειμένου δίκιο κι πηρετε τήν λήθεια), λλά τι λες ο πλευρές νεργον λλογα, γι' ατό χει νόημα μάχη, γνας, καί γι’ ατό νικητής πιβραβεύεται καί στέφεται. ν θυμηθομε τόν περίφημο διάλογο θηναίων- Μηλίων στόν Πελοποννησιακό Πόλεμο, θά ντιληφθομε πώς Θουκυδίδης δέν προσφέρει τοιμη τροφή στόν ναγνώστη, λλά τόν παρακινε νά τοποθετηθε μόνος του, νά πάρει θέση μέ βάση τίς δικές του ρμηνεες κι χι τήν «ξ ποκαλύψεως» λήθεια, πού φείλει δουλικά νά σπασθε.

  Θουκυδίδης βάζει στό στόμα το Περικλέους τήν μή παραδοχή (γιά τή στάση τν θηναίων πρός τήν Μλο):

«σως μς κατηγορήσουν σοι δέν θά χουν καμμία φιλοδοξία, ν κενοι, πού θά θέλουν κάτι νά κατορθώσουν, θά μς χουν γιά παράδειγμα. Κι σοι δέν θά μπορέσουν τίποτα νά ποκτήσουν θά μς φθονον. ν τώρα μς μισον καί μς θεωρον κακούς, τοτο εναι κοινός κλρος λων κείνων πού θέλησαν νά ξουσιάσουν λλους».

λληνισμός καί ξουσία

Γεννται, μως, τό ρώτημα: Πς νας λαός, πως ο λληνες, πού μνε κι ποθεώνει τήν λευθερία, δέχεται νά ξουσιάζει νά ξουσιάζεται; Ασχύλος στόν Προμηθέα μς δείχνει καθαρά τι κάθε ξουσία, στήν νδελέχειά της, εναι πάντοτε κράτος καί βία. λλά νομιμοποιημένη ξουσία προέρχεται αθεντικά πό τή βούληση τν πολλν καί μέ ατή τήν διάκριση κάνει γιά πρώτη φορά στήν στορία τήν μφάνισή της στά σπάργανα Δημοκρατία, πίσης πινόηση καί μέγιστο πίτευγμα τν λλήνων. Γι’ ατές τίς στοιχειώδεις διακρίσεις τς ξουσίας κάνει λόγο Δρακόπουλος, πού παρατηρε: «μοιροι ντελς ατν τν στοιχειωδν διακρίσεων κάποιοι ρνητές το θνικισμο κατέταξαν τόν Μεγαλέξανδρο μεταξύ τν μεγάλων σφαγέων τς στορίας. Δέν χει νά πε κανείς καί πολλά στήν κρισία κείνη πού θαρρε τι Ναπολέων καί Τζένγκις Χάν διέφεραν μεταξύ τους μόνον κατά τό τι νας κινήθη πρός νατολάς κι λλος πρός τήν Δύση».

πίλογος

«Εναι, πράγματι, δύνατο νά ’χεις διοπροσωπία χωρίς μοναδικότητα», γράφει Δρακόπουλος καί καταλήγει: « μηρος κι Ασχύλος μς μεταφέρουν μπειρίες φαιστειακν συγκρούσεων πό τίς ποες γεννήθηκε κι νδρώθηκε νδοξος λληνισμός μέ λως διαίτερο πνεμα καί πολιτισμό, πού στάθηκε μήτρα πολλν κόμη, χωρίς νά χει χρησιμοποιηθε κανένα πό τά πλα το Εριπίδη. πίσης, εναι δύνατο νά χεις μακρά στορία καί διιστορική πολιτιστική προσφορά χωρίς πεποίθηση σέ κάποια διαίτερη ποστολή το θνους σου. λλά στορία σημαίνει πιμειξία, στήν καλύτερη περίπτωση πιμειξία σημαίνει φομοίωση. ρατσισμός εναι νιστόρητος παραλογισμός, κόμα καί γιά τούς πομονωμένους πό τόν κόσμο σκιμώους. ξ λλου, να σχυρό θνος δέν νδιαφέρεται γιά τήν καθαρότητα τς φυλς του λλά γιά τή διαύγεια τν ξιν του καί τό λαμπρόν φάος το πολιτισμο πού δημιουργε. θνικισμός εναι «χρήσιμος» μόνο σέ σάπια κόκκαλα, σέ θνη νίκανα κι νίσχυρα, σέ θνη πού ζον περίοδο κατάρρευσης καί διάλυσης. Εναι μολογία χρεωκοπίας νός θνους. Δέν εναι διόλου ποχρεωτική μετάβαση πό τήν ατοσυνειδησία το μήρου στόν θνικισμό το Εριπίδη. Εναι, μως, μφίβολο ν τό κήρυγμα το Εριπίδη θά κουγόταν πό μιάν θήνα ερωστη, μέ σχυρές τίς δημιουργικές δυνάμεις. λλά θήνα τς δημοκρατίας εχε ντικατασταθε πό τήν θήνα το κυνισμο, τς νατροπς τν ξιν, πού θεμελίωσαν τό μεγαλεό της. λόγος το Εριπίδη εναι τό ποιητικότατο, τό πέροχο γχειρίδιο πού θήνα μπήγει στήν καρδιά της, ταν παψε πιά νά εναι Μάνα Πολιτισμο.

θήνα ς «Μάνα Πολιτισμο» κι Εριπίδης

Τήν θηναϊκή γεμονία -πού σφαλς δέν ταν μόνο στρατιωτική, ταν κυρίως πολιτισμική - νέδειξε «τάλαντος Εριπίδης», πως πεκάλεσε ριστοφάνης τόν μεγάλο τραγικό ποιητή. Εριπίδης παρακάμπτει τόν θηνοκεντρισμό κι εσαγάγει ναν σαφέστατα πιθετικό, μιγς θηναϊκ, πατριωτισμό, ταν διατυπώνει τι πάρχει μία φυλή - θηναϊκή - πού εναι πέρτερη, μέ τήν ννοια τς θικς νωτερότητος, πού εχε συνεισφέρει νωρίτερα Σοφοκλς. Στήν τραγωδία του «ρεχθέας» Εριπίδης σημειώνει:

«Δέν εναι φερμένος πό λλο λαός μας. Σέ ατά τά χώματα φυτρώσαμε. Στίς λλες μως πόλεις, τίς χτισμένες που τύχει κι πως λάχει, νας λαός μετά τόν λλον πάει καί μένει. Κι ποιος πό λλη πόλη σέ λλη πάει νά μείνει, σάν μάνταλο παράταιρο στήν πόρτα καρφωμένο στά λόγια εναι πολίτης, μά στά ργα ξένος».

Κι αἰῶνες ργότερα, πατριάρχης το γερμανικο πολιτισμο, Βόλφγκανγκ Γκατε, θά γράψει στό δεύτερο μέρος το «Φάουστ» του γιά τόν «δευτεράντζα», τόν «τάλαντο», κατά ριστοφάνη: «Μά χει βγάλει κανένα θνος το κόσμου ποιητήν ξιο νά κρατήσει τίς παντόφλες το Εριπίδη;»


   

Επιμέλεια- Ανάρτηση: Αλέκος Ι. Βαλάσκας




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."