Σελίδες

Σελίδες

Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2024

Η Ελληνίδα στο Έπος του ’40 - Η Αφανής Ηρωίδα

 

Κάθε χρόνο τ Πανελλήνιο ορτάζει μ διαίτερη λαμπρότητα να π τ σημαντικώτερα γεγονότα τς νεώτερης στορίας του: τ πος το 40...

 Δν εναι δύσκολο ν καταλάβουμε γιατί ο λληνες δίνουμε τόση σημασία στ στορικά μας γεγονότα. Κάθε λας κουβαλάει τν στορία του κα πορεύεται νάλογα. Ο λληνες φέρουμε μαζί μας να παρελθν μ βιώματα 4.000 χρόνων. Μι δεξαμεν σοφίας, νθρωπίνων ξιν κα ρωισμο διατρέχει τ αμά μας· μι νεξάντλητη πηγ μς μπνέει, μς τονώνει τ θικό, μς δίνει κουράγιο, μς κρατάει ρθιους, μς δηγε μπροστά. Γι τν λληνα στορικ ναδρομ κα ναφορ στ παρελθόν του εναι ζωτικ νάγκη, θέμα πιβίωσης. Κα φυσικ μνήμη δν περιορίζεται· εναι λεύθερη.

Πηγαίνοντας λοιπν 84 χρόνια πίσω, στν ποποια το 1940, θ ναφερθομε σ μία π τς ρωικότερες μορφές της: τν λληνίδα. Θ κάνουμε λόγο γι τν παρουσία κα τ μεγάλη προσφρορά της στ μετόπισθεν, κα θ ξάρουμε τν ατοθυσία κα λεβεντι τς πειρώτισσας κα Μακεδόνισσας στν πρώτη γραμμή. Πρόκειται γι να θέμα τόσο νδιαφέρον κα μεγάλο, λλ κα τόσο γνωστο. να παράδειγμα μοναδικ στν παγκόσμια στορία, παραμελημένο, σχεδν περιφρονημένο.

Ο ταλο πάτησαν τ χώματά μας. «Θ κάνουμε πόλεμο ς τ τέλος, ς τς σχατες συνέπειές του», γραφε στρατευμένος λογοτέχνης Γιργος Θεοτοκς (Τετράδια μερολογίου): «Τ πήραμε πόφαση λοι μαζί, π τν πρώτη στιγμή, μ μι σκέψη, μ’ να νστικτο, ο βουνίσιοι κι ο καμπίσιοι κι ο κάτοικοι τν πόλεων κι ο θαλασσινοί, ο παλαιο κι ο νέοι, ο συντηρητικο κι ο ριζοσπαστικοί, ο ποιητς κι ο ργάτες κι ο μεταπράτες. Δν θ ζητήσουμε νακωχή, γι ν σώσουμε τ σπίτια κα τ ργοστάσια, οτε κν γι ν σώσουμε τ κεφάλι μας πο κινδυνεύει».

Τ πλήθη χαιρετοσαν κι ελογοσαν τ χιλιάδες λληνόπουλα πο μ τ χαμέγλο στ χείλη βιάζονταν ν φτάσουν στ μέτωπο, κε ψηλά, στν βωμ τς λευθερίας, ν πολεμήσουν, στω κα χωρς καμμία λπίδα νίκης, μόνον γιατ πρεπε. Γιατ γινε πόπειρα καταφρόνησης τς τιμς κα τς ξιοπρέπειας τν λλήνων. Γιατ παιτήθηκε, π’ ξω, ν γίνουμε θνικ ατόχειρες, ν σταματήσουμε τν δρόμο στν στορία μας, ν ξεπουλήσουμε τ φυλή μας, ν καταδώσουμε τ μέλλον μας.

Και Παναγία τς Τήνου πάντα δίπλα στος φαντάρους κα τος εζώνους, πάνω στ μικρ δελτάρια, μικρ εκόνα στ μπέχονό τους, νειρο κα ραμα μαζ στ χαρακώματα, σκέπη κα γκαλιά, μνος κα ψαλμδία στ χείλη το στρατευμένου ερέα, παρηγορι στν κρωτηριασμένο κα στν τοιμοθάνατο. Παναγία, μεγάλη Μάννα! Ν πρώτη γυναίκα πο στήριξε τν μεγάλο γνα. «Εναι μόνη γυναικεία μορφ πο κυκλοφορε σ χιλιάδες εκονίτσες στ μέτωπο…», γράφει ο Σπύρος Μελς στ ργο του δόξα το 40. κόμη κι ο ταλο αχμάλωτοι μολογοσαν τι βλεπαν μι μαυροφορεμένη ψιλόλιγνη γυναίκα ν δηγε τος λληνικος λόχους.

Εναι κενοι ο λόχοι πο θαυματούργησαν στς ψηλς ετοράχες τς Πίνδου, στς βαθις χαράδρες τς Κλεισούρας, στς κορφς τς περήφανης Τρεμπεσίνας, στς χαμηλς πλαγις το ψώματος 731, που πεφταν στοίβα τ νεαρ κορμιά. Πο βρκαν τ δύναμη κι ρθωσαν τ νάστημά τους στς ρδς τν φασιστν σ μι νιση λικ μάχη; Καί, το θαύματος! πικράτησαν! Σταμάτησαν τν ταμό, τν σχυρό, τν φανφαρόνο εσβολέα, τν νέτρεψαν, τν τρεψαν σ φυγή, τν κυνήγησαν ξω π’ τ ερ χώματά μας, τν βέβηλο, τν ξευτέλισαν.

«18 Νοεμβρίου 1940. Φεύγουμε γι τ μέτωπο. λη Ρωμιοσύνη μς χαιρέτησε στ πέρασμά μας. Νέοι, γέροι, γυνακες, παιδιά. Μς στέλνουν φιλιά. Κάνανε τ σταυρό τους κι στερα σηκώνανε στν οραν τ χέρια. Λυπμαι τος συναδέλφους μου πο δν γνώρισαν τέτοιες στιγμές. Τ δάκρυα σο ’ρχονται στ μάτια...» (γγελος Τερζάκης, μερολόγιο το μετώπου).

Ο μαννάδες εναι πο θ ποχαιρετήσουν τ παιδιά τους πο φεύγουν. Θ δον τος νθρώπους τους σως γι τελευταία φορά. Θ τος δώσουν μαζ να φυλαχτό. Λίγο πι πέρα, ο γυνακές τους, ο ρραβωνιαστικές, ο δελφές, τ παιδιά. λες τος εχονταν μ τ νίκη. Εναι ο νέες Σπαρτιάτισσες πο τος κατευοδώνουν, εχόμενες «μ τν σπίδα» (« ΤΑΝ»: μ τ νίκη). Κα ο Μανιάτες τ 1821 εχαν λάβαρο τ φράση «Νίκη Θάνατος», κα χι «λευθερία Θάνατος», πως ο λλοι λληνες. Διότι γι τος Σπαρτιάτες κα τος πογόνους τους Μανιάτες λευθερία ταν δεδομένη· ο πόλοιποι λληνες τ διεκδικοσαν.

μητέρα εναι πο πληγώνεται, δύρεται, μοιρολογε, τραβάει τ μαλλιά της ρμη π τν χαμ το μονάκριβού της, κείνη πο θ ζήσει λη τν πόλοιπη ζωή της τυλιγμένη στ μαρα. Ατς τρόπος ντιμετώπισης το πολέμου μς θυμίζει τι λληνίδα σήμερα συμπεριφέρεται μ τν διο κριβς τρόπο πως χιλιάδες χρόνια πρίν, πως στος μηρικος πολέμους. Μς τ λένε ατ τ ρχαα λληνικ κείμενα. Στν τραγδία κάβη Εριπίδης λέει τόσο παραστατικά: «στόσο, δίπλα στν Ερτα, στ σπίτι της, κάποια γυναίκα τς Σπάρτης, πο χάθηκαν τ παιδιά της (στν Τροία), θ κλαίει κα τ λευκό της κεφάλι θ κτυπ κα θ ματώνει τ νύχια της».

Μ τ διο κάνει κα πειρώτισσα κα Μακεδόνισσα το 1940. Δν εναι ατ μι τραν τραν πόδειξη τς διαχρονικς συνέχειας τς φυλς μας κα τς καταγωγς μας; Δν ποτελε κόλαφο στος σημερινος διοτελες παραχαράκτες τς στορίας, πού, παριστάνοντας τάχα τος μαθες, τος δθεν νιστόρητους, πιβουλεύονται ο γελοοι τς βόρειες περιοχές μας;

γυναίκα ς μάννα εναι φυσικ ν μισε τν πόλεμο κα ν θλίβεται γι τς συνέπειές του. Μά, ατ τ λεγε κα ρόδοτος, πατέρας τς στορίας: «πεχθάνομαι τν πόλεμο, που ο γονες θάπτουν τ παιδιά τους».

Κα στορία γραφόταν κε πάνω, στ βουν τς πείρου, στ μέτωπο, νδοξη κα λαμπρή, μ αταπάρνηση κα αμα. Γραφόταν μως κα στ σωτερικ μέτωπο τς πατρίδας, πο πολεμοσε μ τ δικά του μέσα, γι ν στηρίξει τν πρώτη γραμμή. Ο μάχες στ μετόπισθεν πεδείχθησαν ξίσου σημαντικς μ ατς τν πρόσω.

τσι, ταν σήμαναν ο σάλπιγγες κα χησαν τ τύμπανα το πολέμου, βρκαν τν λληνίδα στς πάλξεις, π ποδός, μ τ πλο «παρ πόδα». Εναι πέραν π κάθε θαυμασμ τρόπος μ τν ποο νταποκρίθηκαν ο λληνίδες αθόρμητα στν νάγκη τς πατρίδας, στ μεγάλο χρέος. Ατ τ τρυφερά, δύναμα πλάσματα, κτς π μαννάδες, σύζυγοι, νοικο κυρές, γρότισσες, σαν φανες ρωίδες τς πολεμικς κινητοποίησης τς χώρας.

μέσως νεργοποιονται δεκάδες γυναικεες ργανώσεις κάτω π τ συλλογικ κίνηση « Φανέλα το Στρατιώτη». Σ ατ συμμετεχε λος σχεδν γυναικεος πληθυσμς τς χώρας, μ σκοπ τ συγκέντρωση ρουχισμο γι τν μαχόμενο στρατό μας στ σύνορα, που δριμς χειμώνας θέριζε τ παλληκάρια, ταν χειρότερος χθρός.

Ο διπλωματοχες κα θελόντριες δελφς το ρυθρο Σταυρο, πως θ ναφέρουμε παρακάτω, ναδείχθηκαν σπουδαιότερος βοηθς κα συνεργάτης στν τιτάνια θνικ προσπάθεια.

Εναι πέραν π κάθε θαυμασμ τρόπος μ τν ποο νταποκρίθηκαν ο λληνίδες αθόρμητα στν νάγκη τς πατρίδας, στ μεγάλο χρέος. Ατ τ τρυφερά, δύναμα πλάσματα, κτς π μαννάδες, σύζυγοι, νοικοκυρές, γρότισσες, σαν φανες ρωίδες τς πολεμικς κινητοποίησης τς χώρας.

Τ Λύκειο τν λληνίδων ταν νας λλος φορέας πο συνεισφορά του πρξε σημαντική. Εχε δη ργανώσει πρν π τν πόλεμο μαθήματα μαθητικς εράμυνας, που κπαιδεύθηκαν ς νοσοκόμες κατοντάδες μέλη του. ργανώθηκαν σεμινάρια κμάθησης βασικν γροτικν λειτουργιν γι τν καλλιέργεια κηπευτικν σ πάρκα, πλατεες κα λλους δημόσιους χώρους, σ μι κστρατεία γι τν ατάρκεια τροφίμων στ μετόπισθεν κα τ σίτιση το στρατο στ σύνορα.

Μπορομε ν ξεχάσουμε τς θελόντριες γυνακες κα κοπέλες πο στελέχωναν τ συσσίτια γι τ παιδι τν στικν περιοχν, τς λεγόμενες «στίες»; Ατς ργανώθηκαν κατ τν Κατοχ π τν θνικ ργανισμ Χριστιανικς λληλεγγύης (Ε.Ο.Χ.Α.) μ πρωτοβουλία το ρχιεπισκόπου θηνν Δαμασκηνο, το ποίου δράση χαρακτηρίσθηκε π γωνιδες ποιμαντικ ργο γι τν χειμαζόμενο λληνικ λαό. Ο γυνακες μαγείρευαν καθημερινά, σέρβιραν ζεστ φαγητ στος πιτσιρίκους μαθητς κα τηροσαν τν τάξη. Ατ τ θυμται γράφων ς μαθητς το Δημοτικο σχολείου, μ τν πατέρα του ντεταλμένο συσσιτιάρχη.

Στό «Τμμα Μερίμνης Στρατιώτου» ο γυνακες εχαν πιδοθε σ ναν πόλεμο «πλεκτικς». Καθιερώθηκαν τ περίφημα «Πλεκτικ Τέια», που ο θηναες πλεκαν σταμάτητα, πίνοντας τ τσάι τους. Μάλλινα πουλόβερ, ζακέτες, σώρουχα, κάλτσες, σκούφους, γάντια, ράβουν μπαλώνουν ροχα γι τος μαχητς κε πάνω, πο ποφέρουν π κρυπαγήματα κα κρωτηριάζονται. Σύμφωνα μ τ στοιχεα τς ποχς, τ πλεκτ μάλλινα εδη πο προωθοντο στ μέτωπο φθαναν καθημεριν τς τρες χιλιάδες. λόκληρη κστρατεία.

στόσο, δν σαν μόνον ο γυνακες τν στικν κέντρων πο πρόσφεραν στν γνα τς πατρίδας. σαν κα ο χιλιάδες πλές, νώνυμες γυνακες πο καναν τ βελόνα τους σπαθ κα τν καημό τους τραγούδι κα προσευχ γι τν λλάδα. νοιξαν τ μπαολά τους, ξήλωσαν τς προκές τους, κποίησαν τς βέρες τους, κα πάνω στ δέματα γι τος φαντάρους καρφίτσωναν εχές.

πιστράτευση φέρνει μι τομ στν καθημεριν ζω λων, διακόπτει τ φυσιολογικ ρο τς ζως, φέρνει νω-κάτω τν οκογένεια.

Στν παρχία, ο γυνακες ντικαθιστον στς γροτικς κα κτηνοτροφικς δουλεις τος νδρες πο χουν στρατευθε, καί, καθς τ ποζύγια λείπουν στ βουνά, ζώνονται τ λέτρι, τν ξίνα, τ φόρτωμα. γόγγυστα, περήφανα. Στς πόλεις τ κεν τς παρουσίας το νδρα ς παράγοντα τς οκονομικς πιβίωσης τς οκογένειας, λλ κα ς συνεκτικο στοιχείου της, καλύπτουν ο διες ο γυνακες. Καλονται ναγκαστικ ν γίνουν ο διες κα γυνακες κα νδρες, γρότισσες κα γρότες μαζί, μάννες κα πατέρες, νοικοκυρς κα κουβαλητές.

Τ τιμόνι τς οκογένειας κα τν εθύνη τς νατροφς τν παιδιν τ χει καθολικ γυναίκα. Κα ατς δυσυπόστατος κα πολύπλευρος ρόλος συχν διαρκε πολ περισσότερο π τν πολεμικ σύγκρουση, σόβια, σ περίπτωση πο νδρας χάσει τ ζωή του μείνει νάπηρος πολεμώντας. Μιλμε γι πέρτατη προσφορά, θυσία γι τν πατρίδα.

Στν ργασιακ τομέα, ο λίγες ργαζόμενες γυνακες στ στικ κέντρα πωμίζονται τώρα σ πολ μεγαλύτερο βαθμ αξημένες ρμοδιότητες κα εθύνες. ντικαθιστον τος νδρες, μάλιστα σ μι πολεμικ περίοδο πολλαπλν στερήσεων (λλείψεις μέσων, τροφίμων, γλίσχρες μοιβές, ετελέστατο νόμισμα) κα μις χωλαίνουσας πιχειρηματικς κα κρατικς μηχανς. ργάτρια, γραμματέας, πάλληλος, δασκάλα, εναι κι ατς ρωίδες το πολέμου. Τ Δημοτικ σχολεο πο παρακολουθοσε γράφων εχε τέσσερις δασκάλες, κανέναν δάσκαλο.

στόσο, κανένα παράδειγμα ατοθυσίας, ρωισμο κα λεβεντις δν πλησιάζει ατ τς Βορειοελλαδίτισσας γυναίκας. Σκληρή, γέλαστη, μαυροφορεμένη μ τ γουρουνοτσάρουχα κα τ σεγκούνια της, μ τ τσεμπέρι της, πειρώτισσα κα Μακεδόνισσα παραστάθηκαν σ λη τν ποποια. Δν χρειάστηκε ν γίνει νόμος γι τν πιστράτευση τς γυναίκας. γυναίκα πιστρατεύθηκε μόνη της. Βοηθάει τ δέλφια της κα τ παιδιά της πάνω στ κακοτράχαλα βουν τς Πίνδου, συμπολεμάει. νοίγει τς διαβάσεις κα τ μονοπάτια π τ χιόνια. Ζαλώνει στος μους κασόνια μ πυρομαχικ κα φόδια, πλα κα πολυβόλα, λμους κα βίδες, μεταφέρει τραυματίες, θάβει νεκρούς.

Τς πρτες μέρες τς κινητοποίησης, εκοσι γενναες Φλωρινιώτισσες στελέχωσαν τ νεοσυσταθέντα στρατιωτικ νοσοκομεα κα περιέθαλψαν τος πρώτους τραυματίες τς πρώτης γραμμς. Στ χειρουργεα, κρωτηριασμοί, δίχως παύση, γι ν προλάβουν τ γάγγραινα. Ο πι τυχερο χαναν κνμες. Κανες δν βόγγηξε, δν κλαψε τ μορά του. Ο κοπέλες κε, στ καθκον. Δν κλονίσθηκαν οτε π τος διάκοπους συναγερμος κα τος νηλεες βομβαρδισμούς. Συνέχιζαν μ γυναικεία εαισθησία κα εσυνειδησία ν συμπαραστέκονται στος πληγωμένους πολεμιστές.

Πολλς κολούθησαν μ θάρρος κα αταπάρνηση τς μετασταθμεύσεις το 1ου στρατιωτικο νοσοκομείου σ διάφορες πόλεις, πως στν Κορυτσά, στ Γιάννενα, στ Βασιλικ κα λλο, μέχρι τ τέλος το πολέμου. Πολλς πεσαν ρωικ τν ρα τν βομβαρδισμν τν νοσοκομείων κα τν νοσοκομειακν πλοίων πο μετέφεραν τραυματίες.

πάρχουν  κα  μαρτυρίες  τν ατοπτν π τ μέτωπο πο εναι συγκλονιστικές, συγκινητικές, μεγαλειώδεις:

«ταν 8η Μεραρχία μας τς πείρου (Μέραρχος ποστράτηγος Χαράλαμπος Κατσιμτρος) διετάχθη ν προελάσει κα ν καταλάβει ρισμένες διαβάσεις, βγκαν π τ σπίτια τους κι ο γυνακες. φεραν στς πλαγις τς Πίνδου τ πυροβόλα, τ πυρομαχικά, τς βίδες μ γαϊδουράκια κόμα κα στν πλάτη τους, τν ρα τς μάχης. νέβαιναν στ δύσβατα μονοπάτια τν χιονισμένων βουνν, κε που τ ατοκίνητα δν μπορον κα τ ζα ρνονται ν προχωρήσουν, λύγιστες, βουβές, μ δάμαστη θέληση κα ρωικ ατοθυσία. Συμπαραστάθηκαν οσιαστικ στος μαχητς τς Πίνδου, σν ν σαν εδικ στρατιωτικ τμήματα ρεινν μεταφορν. Κα ταν ο νικητές μας προχωροσαν κα φθασαν στν ποταμ Βογιοσα, εδαν ο τρόμητες ατς γυνακες πς τ πότομο ρέμα μπόδιζε τος σκαπανες στ δουλειά τους κα καναν αθόρμητα κάτι πο ξανάκαναν στερα στν ποταμ Καλαμ κα στ Δρίνο: μπήκανε ο διες μέσα στ νερά, κα πιασμένες σφικτ π τος μους σχημάτισαν πρόσχωμα (τεχος), πο νάκοβε τν ρμ το ποταμο κα εκόλυνε τος γεφυροποιούς!» (φήγηση Τάκη Παπαγιαννόπουλου).

«7 Νοεμβρίου 1940. Συνάντησα γυνακες πο κουβαλοσαν πυρομαχικά. Μία ταν 88 τν. Τ χιόνια, πάγος, τ τρομερ κρύο δν φαινόταν ν τς τρομάζει. λες γεμτες χαρ θελαν ν προσφέρουν στν στρατ ,τι δν μποροσαν τ μεταγωγικ ατοκίνητα κα τ μουλάρια. Μία λλη γυναίκα, διηγεται στρατιώτης, μο επε τι κλείδωσε τ μικρ σ μι καλύβα, γι ν βοηθήσει τν στρατό. Τ βράδυ εδα μι γριούλα ν κρατ δύο μικρ κα μητέρα τους ζύμωνε ψωμ γι τν στρατ μ τ φς δύο κεριν πο εχε μέσα σ να ποτήρι. λήθεια, γυνακες-θαμα!» (π τ μερολόγιο πολέμου το ργύρη Μπαλατσο).

κτώβριος το 1940. ταν τότε πο χώρα μας, ν κα γνώριζε τι ντίπαλος ταν σχυρότερος κα πς ο Μδοι θ διαβονε, πολέμησε κα θαυματούργησε. Συνήγειρε τν νθρωπότητα.

Ν τί προσέφερε λλάδα στν παγκόσμια τότε πελπισία! Τ πρτο χαμόγελο τς Νίκης. Τότε πο πατέρας τς Νίκης, Βρετανς πρωθυπουργς Τσρτσιλ, επε π τ BBC κενο τό: «... τώρα θ λέμε, Ο ρωες πολεμον σν λληνες».

ταν τότε πο γυναίκα τς Πίνδου γινε θρλος, φίσα, τραγούδι, πέρασε τ σύνορα, συγκίνησε τν κόσμο, γινε πρότυπο ρωισμο, κινηματογραφικ ταινία πο προβαλλόταν χωρς διακοπ στ Πικαντίλυ το Λονδίνου, γι ν μψυχώνει τν πληθυσμ τς γγλικς πρωτεύουσας πο καθημεριν βομβαρδιζόταν π τος ναζί.

Κα ο λληνικς πόλεις μετρον τος δικούς τους νεκρος π τος ταλικος βομβαρδισμούς. λλ ο λληνίδες ξακολουθον, μαζ μ τν πόλεμο τς βελόνας, ν διαβάζουν φημερίδες, ν πηγαίνουν θέατρο, ν κονε τραγούδια τς Βέμπο πο γελοιοποιον τν εσβολέα κα τς κάνουν ν ασιοδοξον κα ν παλεύουν.

Ναί, παρουσία τς λληνίδας το 40 ταν ελογία Θεο. λληνίδα το 40 δρασε οκειοθελς, ποφασιστικ κα χωρς στεροβουλία, γιατ πρεπε, χωρς τιμητικς μοιβές, βαθμος κα τίτλους, χωρς παράσημα κα μεγαλόσταυρους, χωρς τελετς κα παράτες, χωρς συντάξεις. Γιατ εναι Σύμβολο, δέα. Κα ο δέες δν νήκουν στά «γήινα»· νήκουν στν στορία.


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΛΙΣΜΑΝΗΣ

ντιναύαρχος ΠΝ ..


Πηγή:mumdadandkids.gr


Ακολουθούν Φωτογραφίες με θέμα : Οι γυναίκες του πολέμου









Πηγή: m.popaganda.gr                                                                                                                     





                     Επιμέλεια -Ανάρτηση   Αλέκος Ι. Βαλάσκας                                                                                                   



     











                                                         








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."