Το ναυάγιο στο οποίο βρισκόταν εντοπίστηκε το 1900
στα ανοικτά των Αντικυθήρων στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ των Κυθήρων και της
Κρήτης, σε βάθος περίπου 40 με 60 μέτρων...
Στο βυθισμένο πλοίο υπήρχαν επίσης πολλοί θησαυροί, αγάλματα και άλλα
αντικείμενα που ανασύρθηκαν από Συμιακούς σφουγγαράδες και βρίσκονται σήμερα
στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας.
Στις 17 Μαΐου 1902, ο αρχαιολόγος και διευθυντής του Μουσείου Σπυρίδων
Στάης, παρατήρησε ότι ένα από τα ευρήματα που ανασύρθηκαν από το ναυάγιο είχε
ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είχε έναν οδοντωτό τροχό ενσωματωμένο και εμφανείς
επιγραφές με αστρονομικούς όρους. Αυτό το εύρημα και τα υπόλοιπα κομμάτια του
αποτέλεσαν αυτό που σήμερα αποκαλούμε «Μηχανισμός των Αντικυθύρων».
Σύμφωνα με τις ελληνικές επιγραφές που φέρει χρονολογείται μεταξύ του 150
π.Χ. και του 100 π.Χ., αρκετά πριν από την ημερομηνία του ναυαγίου, το οποίο
υπολογίζεται στο 87 π.Χ. και 63 π.Χ.
Το αρχαίο ναυάγιο επισκέφθηκε το 1978 και ο Ζακ-Υβ Κουστώ με την ομάδα του
Καλυψώ. Η αποστολή αυτή έχει γυριστεί σε ντοκιμαντέρ με τον τίτλο «Diving for
Roman Plunder».
Σήμερα σώζονται 7 μεγάλα θραύσματα του αρχικού Μηχανισμού και 75 μικρότερα
σπαράγματα . Η ακριβής θέση τους και η αρχική δομή του Μηχανισμού αποτελεί
αντικείμενο συνεχούς έρευνας. Υπολογίζεται πάντως ότι περιελάμβανε τουλάχιστον
30 οδοντωτούς τροχούς καθώς επίσης κλίμακες, άξονες και δείκτες.
Τα ευρήματα που υπάρχουν σήμερα είναι μέρος ενός πολύπλοκου αστρονομικού,
μηχανικού οργάνου με μπρούτζινα γρανάζια σε ξύλινο κιβώτιο με επιγραφές.
Κατασκευασμένος από μία μεγαλοφυΐα των μαθηματικών, της
αστρονομίας και της μηχανικής παρέμεινε μοναδική δημιουργία για τουλάχιστον την
επόμενη χιλιετία.
Σύμφωνα με τα πορίσματα της ερευνητικής ομάδας για τη μελέτη του Μηχανισμού
των Αντικυθήρων, αναπαράγει ρεαλιστικά την κίνηση της σελήνης και τις φάσεις
της στη διάρκεια του μήνα, προβλέπει τις εκλείψεις, έχει δείκτες για τη μέτρηση
του χρόνου και τήρηση ημερολογίων σε πολλές κλίμακες κυκλικές και ελικοειδείς.
Θεωρείται επίσης πολύ χρήσιμο εργαλείο για αστρονομικές παρατηρήσεις και
διδασκαλία, ενώ υπολόγιζε ακόμα, το γεωγραφικό πλάτος (πιθανώς και το
γεωγραφικό μήκος) και διευκόλυνε τη χαρτογράφηση και την πλοήγηση.
Ο μηχανισμός είναι η αρχαιότερη σωζόμενη διάταξη με γρανάζια και έχει
προβληματίσει και συναρπάσει πολλούς ιστορικούς της επιστήμης και της
τεχνολογίας αφότου ανακαλύφθηκε.
Έως τον Απρίλιο του 2013 παρουσιάζονταν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της
Αθήνας σε μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση με πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό.
Πηγη: https://www.iellada.gr
Επιμέλεια- Ανάρτηση: Αλέκος Ι. Βαλάσκας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."