Σελίδες

Σελίδες

Παρασκευή 2 Ιουλίου 2021

Ο μήνας Ιούλιος … (Λαογραφία, λογοτεχνία, μουσική, ζωγραφική, θρησκεία) Μέρος 2ο

Το Καλαντάρι του Ιουλίου από το Très Riches Heures du Duc de Berry


ΕΘΙΜΑ-ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ:

Του ΑΛΩΝΙΣΜΟΥ: Όσο διαρκεί ο αλωνισμός, «δεν κάνει να αλωνίζει ολοένα ο ίδιος αλωνιστής. Εναλλάσσεται με τη γυναίκα του και το παιδί, ενώ αυτός ξεκουράζεται στ' αμπλήκι, ένα δέντρο που υπάρχει φυτεμένο κοντά στο αλώνι γι' αυτό το σκοπό...

Οι ξένοι που τύχαινε να περάσουν, έπρεπε να ευχηθούν μόνο: «Ώρα καλή, χίλια μόδια», ή «Χίλια μόδια, και το αγώι χώρια», κι ο αλωνιστής απαντούσε: «Να 'σαι καλά, Φχαριστούμε». 

Μόλις μάζευαν το λειώμα ή μάλαμα (καθαρό σιτάρι) σ' ένα σωρό, νίβονταν όλοι, και ράντιζαν και το σωρό.

«Δεν έκανε να έρθει η γυναίκα με ρόκα, γνέθοντας, στ' αλώνι», γιατί «ήταν ξωτικιά και έδιωχνε τον άνεμο, και δεν μπορούσαν να ανεμίσουν, να λιχνίσουν. 

Την τελευταία ημέρα και αφού απολούσαν τα βόδια, πρόσεχαν που θα ξυθεί, το μεγαλύτερο στα χρόνια βόδι. Εάν ξυνόταν στο κεφάλι, ο χειμώνας θα ήταν «πρώιμος», στη μέση «βαρυχειμωνιά στο μέσο του χειμώνα» και αν στην ουρά, ο χειμώνας θα ήταν «όψιμος».

Με το νέο αλεύρι έφτιαχναν πρώτα μια λειτουργιά, για να την ευλογήσει ο παπάς. Κι απ' το πρώτο ζυμάρι, παρασκεύαζαν ένα ιδιαίτερο κομμάτι, το «κλικούδ'», και το άφηναν στη βρύση του χωριού. Εκείνη που πρώτη θα πήγαινε να πάρει νερό και έβρισκε το καινούριο ψωμί, έπρεπε να το μοιράσει στις γυναίκες που θα τύχαινε να πάνε κι αυτές για νερό. 

ΚΟΥΡΜΠΑΝΙΑ (συνεστιάσεις & δημοτελείς θυσίες)-ΕΘΙΜΙΚΕΣ ΦΩΤΙΕΣ (20/7). Προς τιμή του Προφήτη Ηλία, με κύρια επιδίωξη τις ευμενείς καιρικές συνθήκες, για τη γεωργία & την κτηνοτροφία στη διάρκεια του χρόνου. 

ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ: Ο Ιούλιος έχει τα περισσότερα από τα πανηγύρια των χωριών. Πέρα από τις καθεαυτό δικές του γιορτές-πανηγύρια (των Αγ. Αναργύρων, της Αγ. Κυριακής, του Προφήτη Ηλία, της Αγ. Παρασκευής & του Αγ. Παντελεήμονα), έχει και πολλές γιορτές-πανηγύρια του χειμώνα, που έχουν μεταφερθεί προκειμένου να επιτρέψει η καλοκαιρία τη διεξαγωγή τους & βέβαια τη μεγαλύτερη προσέλευση κόσμου.

ΤΟ «ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΟΥ ΤΑΥΡΟΥ» (Αγ. Παρασκευή Λέσβου). Γίνεται προς τιμή του Αγ. Χαραλάμπους. Πρόκειται για μια ταυροθυσία. Αποτελεί μια γιορτή που διαρκεί 3 ημέρες. Για πρακτικούς λόγους, επειδή δεν είναι εύκολη η μετάβαση στο ξωκλήσι του αγίου την ημέρα της γιορτής του (10/2), το πανηγύρι γινόταν αρχικά την πασχαλινή περίοδο («πριν φύγει το Χριστός Ανέστη»), ή τέλη της ανοιξιάτικης περιόδου, στη συνέχεια μεταφέρθηκε τους καλοκαιρινούς μήνες, Ιούνιο ή Ιούλιο. Καθοριστικό ρόλο έπαιζε η άφιξη κάθε χρόνο των ξενιτεμένων Αγιοπαρασκευιωτών, κυρίως από την Αυστραλία, αφού συνήθως ένας απ’ αυτούς έκανε την καθόλου ευκαταφρόνητη χορηγία για την αγορά του ταύρου, εκτελώντας έτσι κάποιο τάμα του.

Το πρωί της Παρασκευής οδηγούν τον ταύρο, που πρέπει να είναι εκλεκτός (3ετής, ανευνούχιστος & να μην έχει μπει σε ζυγό) μπροστά στο σπίτι του χορηγού. Εκεί υπό τους ήχους μουσικής στολίζουν τον ταύρο. Του κρεμούν στο λαιμό άνθη & στεφάνι και βάφουν τα κέρατά του με χρυσόσκονη. Μικρή επιγραφή στο μέτωπό του δείχνει το όνομα του δωρητή. Στη συνέχεια με μουσική, με λάβαρα, με σημαία & με την εικόνα του αγίου μπροστά, αρχίζει η περιφορά του ταύρου σε όλο το χωριό. Το απόγευμα της ίδιας μέρας το ζώο μεταφέρεται στην τοποθεσία «Ταύρος», ορεινή & δυσπρόσιτη, 15 χμ Α. της Αγ. Παρασκευής, όπου βρίσκεται και το ξωκλήσι του αγίου.

Από το πρωί του Σαββάτου αρχίζει η ομαδική μετάβαση των πανηγυριστών στον «Ταύρο», απ’ όλο το νησί. Το σούρουπο φέρνουν τον ταύρο, πάλι με μουσική, μπροστά στο εκκλησάκι και ο ιερέας τον ευλογεί με ειδική ευχή. Τον οδηγούν έπειτα στον τόπο της θυσίας. Εκεί, κατά την πίστη που επικρατεί, το ζώο γονατίζει με τη θέλησή του για να θυσιαστεί. Παράλληλα σφάζονται κι άλλα μικρότερα ζώα, με την ευλογία του παπά πάντα, τάματα κι αυτά των πιστών.

Την ευλογία του δέχονται κι οι έφιπποι πανηγυριστές, θεωρείται μάλιστα ότι το πανηγύρι αποβλέπει ιδιαίτερα στην προστασία των φοράδων.

Από το κρέας του ταύρου και με ειδικά κατεργασμένο σιτάρι παρασκευάζεται το λεγόμενο “κεσκέτσι”, που το πρωί της Κυριακής διανέμεται στους πιστούς, για «να πάρουν όλοι τη δύναμη που είχε ο ταύρος». 

Η όλη θυσία-γιορτή τελειώνει το απόγευμα της Κυριακής με ιππικούς αγώνες. Ακολουθεί γλέντι όλων των πανηγυριστών στην πλατεία του χωριού.


Wheat Fields - Van Gogh

Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου (γύρω στις 3 του μήνα) η Γη μας βρίσκεται στο πιο απομακρυσμένο σημείο της ετήσιας τροχιάς της, στο αφήλιο της δηλαδή, γεγονός που δεν πρέπει να ξενίζει κανέναν αφού η απόστασή μας από τον Ήλιο δεν σχετίζεται με τις θερμοκρασίες που επικρατούν πάνω στη Γη. Αυτό, όπως είναι γνωστό, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην κλίση του άξονα της Γης κι όχι από του αν βρισκόμαστε στο αφήλιο ή στο περιήλιο της γήινης τροχιάς. Έτσι στη διάρκεια του Καλοκαιριού ο Ήλιος ευνοεί το βόρειο ημισφαίριο, οι ακτίνες του πέφτουν πάνω μας περισσότερο κάθετα και ενώ εμείς έχουμε Καλοκαίρι, στο νότιο ημισφαίριο έχουν Χειμώνα. 

Παροιμίες για το μήνα Ιούλιο   

«Ο Αηλιάς κόβει σταφύλια και η Αγία Μαρίνα σύκα».

«Αλωνάρη με τα αλώνια και με τα χρυσά πεπόνια».

«Τζίτζιρας ελάλησε, άσπρη ρόγα γυάλισε».

«Τον Ιούλη κι οι γριές κάνουνε ξετσιπωσιές».

«Από τ' Αι-Λιος ο καιρός γυρίζει αλλιώς».

«Γαμπρός αλωναριάτικος, κακό χειμώνα βγάνει».

«Έτσι το ‘χει το λινάρι να ανθεί τον Αλωνάρη».

«Η καλή αμυγδαλιά ανθίζει το Γενάρη και βαστάει τ' αμύγδαλα όλο τον Αλωνάρη».

«Κάλλιο λόγια στο χωράφι , παρά ντράβαλα (φασαρίες) στ' αλώνι».

«Κάτσε κότα το Γενάρη και παπί τον Αλωνάρη».

«Κότα πίτα το Γενάρη, κόκορα τον Αλωνάρη».

«Κότα, χήνα το Γενάρη και παπί τον Αλωνάρη».

«Μικρό-μικρό τ' αλώνι μου, και να ‘ναι μοναχικό μου».

«Ο άη-Λιας κόβει σταφύλια και η αγία Μαρίνα σύκα».

«Ο Θεριστής θερίζει, ο Αλωνάρης αλωνίζει κι ο Αύγουστος ξεχωριζει».

«Όρνιθα το Γενάρη, κέφαλος τον Αλωνάρη».

«Που μουχτάει τον Χειμώνα‚ χαίρεται τον Αλωνάρη».

«Πρωτόλη (Ιούνιε), Δευτερόλη(Ιούλιε) μου, φτωχολογιάς ελπίδα».

«Στο κακορίζικο χωριό τον Αλωνάρη βρέχει».

«Τ' Αλωναριού τα κάματα (δυνατή ζέστη), τ' Αυγούστου τα λιοβόρια» (ζεστός δυνατός ανατολικός άνεμος).

«Της αγιά Μαρίνας ρώγα και του άη -Λιός σταφύλι». (δηλαδή το σταφύλι ωριμάζει αργότερα από τη σταφίδα)

«Της Αγιάς Μαρίνας ρούγα και του Αϊ Λια σταφύλι και του Αγιού Παντελεήμονα γιομάτο το κοφίνι».

«Το τραγούδι του Θεριστή, η χαρά του Αλωνιστή».

«Τον Αλωνάρη δούλευε καλό χειμώνα να έχεις».

«Τον Αλωνάρη έβρεχε στον ποτισμένο τόπο».

«Χιόνισε μέσα στο Γενάρη, να οι χαρές του Αλωνάρη».

 

ΕΟΡΤΕΣ 

 Άγιοι Κοσμάς και Δαμιανός οι Ανάργυροι 1 Ιουλίου 


πολυτκιον  -χος πλ. δ’.
γιοι νάργυροι κα θαυματουργοί, πισκέψασθε τς σθενείας μν, δωρεν λάβετε, δωρεν δότε μν.

 πολυτκιον χος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
ς θεοι θεράποντες, κα ατρες βροτν, νάργυρον βλύζετε, τν θεραπείαν μίν, νάργυροι νδοξοι, θεν τος προσιόντας, τ σεπτ μν σκέπη, ρύσασθε νοσημάτων, κα παθν νιάτων, Κοσμ κα Δαμιανέ, Ρώμης βλαστήματα.

Κοντκιον χος β’.
Ο
τν χάριν λαβόντες τν αμάτων, φαπλοτε τν ῥῶσιν τος ν νάγκαις, ατρο θαυματουργο νδοξοι· λλ τ μν πισκέψει, κα τν πολεμίων τ θράση καταβάλλετε, τν κόσμον ώμενοι ν τος θαύμασι.



Αγία Μαρίνα 17 Ιουλίου 

πολυτκιον

νδρείαν κα φρόνησιν, σ κεκτημένη σεμνή, νδρείως κατεπάτησας φιν ρχέκακον, Μαρίνα πανεύφημε, σχυνας λυμβρίου τς πικρς τιμωρίας, εφρανας σωμάτων τς χορείας θλοσα, δι παύστως πρέσβευε Χριστ, ες τ σωθήναι μς.

 πολυτκιον
μνάς σου ησο, κράζει μεγάλη τ φων. Σ Νυμφίε μου ποθ, κα σ ζητοσα θλ, κα συσταυρομαι κα συνθάπτομαι τ βαπτισμ σου· κα πάσχω δι σ, ς βασιλεύσω σν σοί, κα θνήσκω πρ σο, να κα ζήσω ν σοί· λλ ς θυσίαν μωμον προσδέχου τν μετ πόθου τυθεσάν σοι. Ατς πρεσβείαις, ς λεήμων, σσον τς ψυχς μν.

Κοντκιον χος γ’. Παρθένος σήμερον.
Παρθενίας κάλλεσι, πεποικιλμένη παρθένε,
κηράτοις στέμμασιν, στεφανώθης Mαρίνα, αμασι, το μαρτυρίου δε φοινιχθεσα, θαύμασι καταλαμπρύνθης τν αμάτων, κα τς νίκης τ βραβεα, δέξω Μάρτυς χειρ το Κτίστου σου.

Προφήτης Ηλίας 20 Ιουλίου  

πολυτκιον (Κατέβασμα)- χος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
νσαρκος γγελος, τν Προφητν κρηπίς, δεύτερος Πρόδρομος, τς παρουσίας Χριστο, λίας νδοξος, νωθεν καταπέμψας, λισαί τν χάριν, νόσους ποδιώκει, κα λεπρος καθαρίζει, δι κα τος τιμσιν ατόν, βρύει άματα.

Κοντκιον χος β’. Ατόμελον.
Προφ
τα κα προόπτα τν μεγαλουργιν το Θεο, λία μεγαλώνυμε, τ φθέγματί σου στήσας τ δατόῤῥυτα νέφη, πρέσβευε πρ μν, πρς τν μόνον φιλάνθρωπον.

Μεγαλυνριον
Δεύτε τον πυρίπνουν και ζηλωτήν, τον διά τεθρίππου, αρπαγέντα από της γής, της του Xριστού δευτέρας, Πρόδρομον παρουσίας, Hλίαν τον Θεσβίτην, ύμνοις τιμήσωμεν.


Αγία Παρασκευή 26 Ιουλίου 

πολυτκιον (Κατέβασμα) χος α’.
Τ
ν σπουδήν σου τ κλήσει κατάλληλον, ργασαμένη φερώνυμε, τν μώνυμόν σου πίστιν ες κατοικίαν κεκλήρωσαι, Παρασκευ θλοφόρε· θεν προχέεις άματα, κα πρεσβεύεις πρ τν ψυχν μν.

Κοντ
κιονχος δ’. πεφάνης σήμερον.
Τ
ν ναόν σου πάνσεμνε, ς ατρεον ψυχικν εράμενοι, ν τούτ πάντες ο πιστοί, μεγαλοφώνως τιμμέν σε, σιομάρτυς Παρασκευ οίδιμε.

Αγιος Παντελεήμων 27  Ιουλίου 

πολυτκιον (Κατέβασμα) χος γ’.
θλοφόρε γιε, κα αματικ Παντελεμον, πρέσβευε τ λεήμονι Θε, να πταισμάτων φεσιν, παράσχ τας ψυχας μν.

Κοντκιον χος πλ. α’.
Μιμητ
ς πάρχων το λεήμονος, κα αμάτων τν χάριν παρατο κομισάμενος, θλοφόρε κα Μάρτυς Χριστο το Θεο, τας εχας σου τς ψυχικς μν νόσους θεράπευσον, πελαύνων το εί, πολεμίου τ σκάνδαλα, κ τν βοώντων παύστως· Σσον μς Κύριε.

Μεγαλυν
ριον
εθρα αμάτων ς κ πηγς, χάριτι θαυμάτων, βρύει χρζουσι δωρεάν, Παντελεήμων, πάνσοφος κέστωρ· ο ώσεως διψντες δετε ρύσασθε σε.

Ενα ψηφιδωτό από τον αρχαίο Θύσδρο, το σημερινό el Djem της Τυνησίας. Το ψηφιδωτό, που χρονολογείται τον 3ο αι. μ.Χ., διακρίνεται σε τετράγωνα διάχωρα που γεμίζουν το πεδίο μαζί με φυτικά διακοσμητικά μοτίβα. Σε τέσσερις σειρές και τρεις στήλες διατάσσονται οι δώδεκα μήνες του χρόνου. Στην αρχή κάθε σειράς εικονίζεται το σύμβολο κάθε εποχής. 

Τον Ιούλιο ένας νέος προχωρά κρατώντας το δισάκι του, μάλλον για να φροντίσει αγροτικές εργασίες. Πηγή: www.lifo.gr          


Συνεχίζεται…



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."