Σελίδες

Σελίδες

Δευτέρα 13 Απριλίου 2020

ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ 1930.....



Η   ιστορία που αναφέρεται  έλαβε χώρα πριν το 1930, στο  Κεφαλόβρυσο
και είναι αληθινή. 

 Όπως και σε διάφορες άλλες τοποθεσίες, πολλοί συμπατριώτες μας εκείνη την εποχή είχαν χωράφια, τα οποία έσπερναν το καλοκαίρι και παρήγαγαν τα προς το ζην  (σιτάρι καλαμπόκι φασόλια κ λ π).
Όλοι είχαν καλύβες που έμεναν, πρώτον γιατί φύλαγαν το βιος τους και δεύτερον δεν ήταν εύκολη η μετακίνηση  κάθε μέρα από το κάτω χωριό η την πάνω Σουβάλα προς τα εκεί.
Νερό δε,  όλοι προμηθευόντουσαν  από την πηγή στο Κεφαλόβρυσο.
Ο μπάρμπα -Γιώργος πενηντάρης περίπου τότε,  κάποιο απόβραδο πριν νυχτώσει φορτώθηκε την βαρέλα και έκανε προς την πηγή κουρασμένος όπως ήταν από την ολοήμερη εργασία, την  γέμισε και επέστρεψε σιγά -  σιγά στην καλύβα του.
Είχε αρχίσει να σουρουπώνει , κάθισε σε μια πέτρα και έβγαλε την καπνοσακούλα να στρίψει ένα τσιγάρο να πάνε τα φαρμάκια κάτω , ανακαλύπτει όμως ότι είχε χάσει ένα ρολόι τσέπης που του είχε κάνει δώρο ένας γιος του  πράγμα δύσκολο για την εποχή,  οι βουνίσιοι τότε υπολόγιζαν την ώρα με τον ήλιο ένα ρολόι ήταν πολυτέλεια.
Άναψε το τσιγάρο αγανακτισμένος και στενοχωρημένος σκεπτόμενος που το έχασε.. τελικά μάλλον στην πηγή είπε μέσα του, θα πάω αύριο πρωί - πρωί να το ψάξω, μην το βρουν τίποτα άλλοι.
Πράγματι με το χάραγμα ήταν στην πηγή ψάχνει από δω- ψάχνει από κει πουθενά το ρολόι, εκεί πάνω στο θυμό του και στην στενοχώρια του, ακούει μέσα από τα έλατα πάνω από την πηγή,  κάποιον να τον φωνάζει με το χαρακτηριστικό κάλεσμα  [ει], προσπαθώντας να καταλάβει ποιος είναι βλέπει να ξεπροβάλει  ένας ζωσμένος σταυρωτά τα φυσεκλίκια , κρεμασμένο το γιαταγάνι στη μέση,  και στα χεριά τον  γκρα.
Στον τόπο προστάζει ο ληστής,  τι κάνεις εδώ ορέ?   φώναξε επιτακτικά σημαδεύοντας τον με το όπλο, ο μπάρμπα - Γιώργος του εξήγησε τι έψαχνε , και κατάλαβε πως ήταν ο πασίγνωστος  λήσταρχος     Καραθανάσης  ο  φόβος και  ο τρόμος   του Παρνασσού, ο λήσταρχος ήταν αιμοβόρος και αδίστακτος.
Είδες τίποτα ρε  φώναξε   (εννοούσε μήπως είδε τίποτα χωροφύλακες)  όπως ερχούσουνα ?  - Όχι απάντησε ο μπάρμπας, καλά λέει ο λήσταρχος μη βγάλεις κουβέντα ότι με είδες, τι λες καπετάνιε, ούτε σε είδα, ούτε σε ξέρω αποκρίθηκε.
Ξαφνικά έβγαλε το ρολόι από το σελάχι και του το έδειξε αυτό είναι  τον ρωτάει?  ,
-          Ναι είπε ο μπάρμπας  αλλά δεν τόλμησε να πει φέρτο,  ούτε λόγος.
Πάρτο του λέει γελώντας,  ο μπάρμπας δίστασε, πάρτο  να μην σου πάρω εγώ το κεφάλι-  (πιθανόν αστειευόμενος ο λήσταρχος για να τον τρομάξει) -  το πήρε ο μπάρμπα Γιώργος   και έφυγε , από τον φόβο του ούτε ευχαριστώ  δεν είπε.
Είχε να το λέει, όπως λένε στο χωριό για το υπόλοιπο της ζωής του!

Κ.Γ

 ο Πασίγνωστος  Λήσταρχος     Καραθανάσης  ο  φόβος και  ο τρόμος   του Παρνασσού

9 σχόλια:

  1. Μπραβο στον Κ.Γ. και στον Λαογραφικο που το ανεβασε . Εξαιρετικο !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Γεώργιος Καραθανάσης ήταν λήσταρχος από την Αράχοβα.

    Έλαβε αμνηστία το 1923 αφού σκότωσε τρεις συντρόφους του. Δέκα χρόνια αργότερα συμμετείχε στην απόπειρα δολοφονίας κατά του Ελευθέριου Βενιζέλου τον Ιούνιο του 1933.

    Ο Γεώργιος Καραθανάσης πριν γίνει ληστής εργαζόταν σε ένα μαγαζί στην Αμφίκλεια αλλά ήρθε σε ρήξη με το αφεντικό του και αποφάσισε να γυρίσει στην Αράχοβα. Μια μέρα συνάντησε κατά τύχη το αφεντικό του στο δρόμο που άρχισε να τον κοροϊδεύει και ο Καραθανάσης τον πυροβόλησε και τον σκότωσε. Για να γλυτώσει τη σύλληψη κατέφυγε στο βουνό αλλά ένας συμπατριώτης του βρήκε το κρησφύγετο του και τον κατέδωσε στις αρχές. Ο Καραθανάσης όμως κατάφερε να ξεφύγει και αργότερα δολοφόνησε αυτόν που τον είχε καταδώσει. Συμμετείχε στη συμμορία του Μπαλούρδου που δρούσε στην περιοχή του Παρνασσού. Μετά τη σύλληψη και το θάνατο του Μπαλούρδου στις φυλακές, την αρχηγία της συμμορίας ανέλαβε ο Καραθανάσης μαζί με τον Αργυροκαστρίτη. Ο Καραθανάσης έδρασε με τη συμμορία του στην περιοχή της Λιβαδειάς περίπου έξι χρόνια.

    Προς το τέλος της Μικρασιατικής Καταστροφής ο Καραθανάσης είχε αρχίσει να εμφανίζει σημάδια κόπωσης. Είχε σταματήσει τις ληστείες στην περιοχή και είχε υποσχεθεί στους χωρικούς ότι θα τους έπαιρνε υπό την προστασία του οι σύντροφοί του όμως συνέχισαν τη δράση τους. Τρεις από τους συντρόφους του ο Παπαϊωάννου, ο Κηρύκος και ο Φαρμάκης απήγαγαν τον έμπορο Σταύρου, στην Αράχωβα και ζητούσαν λύτρα από την οικογένειά του 100.000 δραχμές.Λίγο καιρό πριν την απαγωγή είχε τροποποιηθεί ο νόμος ΤΟΔ’ περί της ληστείας του 1871 και πλέον όριζε ότι απαλλασσόταν «πάσης ποινής, […] ο ληστής όστις ήθελε συλλάβη και προσαγάγη ή φονεύση αρχιληστήν μετά της συμμορίας του ή δύο τουλάχιστον ληστάς επικηρυχθέντας κατά την τελευταίαν δεκαετίαν, επ’ αμοιβή διά την σύλληψιν ή τον φόνον εκάστου δραχμών 4.000 και άνω, εάν εντός 10 ημερών από την προσαγωγήν ή τον φόνον του τελευταίου συμμορίτου ήθελε προσέλθη εις τινα των Αρχών του Κράτους». Ο Παπαϊωάννου, ο Κηρύκος και ο Φαρμάκης είχαν επικηρυχθεί με 60.000 δρχ., 30.000 δρχ. και 20.000 δρχ. αντίστοιχα. Ο Καραθανάσης αφού έμαθε που κρύβονταν τους σκότωσε και τους τρεις (στις 20 Ιουνίου 1923), τους έκοψε τα κεφάλια και τα έστειλε στην αστυνομία στην Αράχοβα και έλαβε αμνηστία. Στις εφημερίδες της εποχής δημοσιεύτηκαν φωτογραφίες του με τον ειρηνοδίκη Αράχοβας και τον μοίραρχο και διευθυντή της αστυνομίας της Λιβαδειάς καθώς φωτογραφία με τα κομμένα κεφάλαια των συντρόφων του.

    Ο Γεώργιος Καραθανάσης ενεπλάκη στην απόπειρα δολοφονίας του Βενιζέλου το 1933. Ειδικότερα το βράδυ της 6ης Ιουνίου 1933, ο Ελευθέριος Βενιζέλος και η σύζυγός του ενώ επέστρεφαν στην Αθήνα από την Κηφισιά με το αυτοκίνητό τους, δέχτηκαν δολοφονική επίθεση κατά την οποία έχασε τη ζωή του ένας σωματοφύλακας του Βενιζέλου. Οι έρευνες που διεξήχθησαν τις επόμενες ημέρες οδήγησαν στη σύλληψη του διοικητή της Γενικής Ασφαλείας Ι. Πολυχρονόπουλου και άλλων αστυνομικών ενώ υπήρχαν και επαρκείς ενδείξεις για ανάμειξη στην απόπειρα του Καραθανάση, ο οποίος όμως κατάφερε να διαφύγει. Τελικά συνελήφθη στις 24 Οκτωβρίου 1934 από απόστρατους αξιωματικούς και μέλη της προσωπικής ασφάλειας του Βενιζέλου γεγονός που οδήγησε στην παραίτηση του υπουργού Εσωτερικών Γιαννόπουλου. Η δίκη για την απόπειρα δεν ολοκληρώθηκε ποτέ καθώς αναβλήθηκε επ’ αόριστον μετά το κίνημα της 1ης Μαρτίου 1935.

    Ο Γεώργιος Καραθανάσης σκοτώθηκε το Δεκέμβρη του 1944 από τον ΕΛΑΣ

    ΠΗΓΗ* ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΤΟΥ ΛΗΣΤΑΡΧΟΥ ΜΠΑΛΟΥΡΔΟΥ ΠΡΩΤΟΠΑΛΙΚΑΡΟ Ο ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ....13 Απριλίου 2020 στις 7:56 μ.μ.

    Ποιος ήταν ο πραγματικός Μπαλούρδος;


    Ιωάννης Παγουλάτος
    Νομικός, Δημοσιογράφος

    Ο Δημήτριος Μπαλούρδος ή Οικονόμου ήταν ένας διαβόητος λήσταρχος, με καταγωγή από την Αράχωβα. Πεδίο δράσης του υπήρξε κυρίως η Στερεά Ελλάδα, την οποία λυμαινόταν από το 1917 μέχρι το 1922. Ο Μπαλούρδος βγήκε στην παρανομία όταν σκότωσε στην Αράχωβα έναν τοκογλύφο, ο οποίος ήταν ιδιαίτερα μισητός στους κατοίκους της ορεινής αυτής κωμόπολης. Σίγουρα πολλοί θα επικρότησαν την συγκεκριμένη δολοφονία, όχι όμως και οι διωκτικές αρχές. Για να γλιτώσει λοιπόν την σύλληψη, ο Μπαλούρδος κατέφυγε στα βουνά, όπου άρχισε να ζει ως ληστής. Σύντομα μάλιστα κατάφερε να συστήσει και δική του συμμορία, συγκεντρώνοντας γύρω του κι άλλους κακοποιούς. Πρωτοπαλίκαρά του ήταν οι ληστές Καραθανάσης και Αργυροκαστρίτης.

    Για μια πενταετία η συμμορία του Μπαλούρδου έσπερνε τον τρόμο στην Περιοχή του Παρνασσού. Η φήμη της σταδιακά εξαπλώθηκε, καθώς οι ληστείες και τα άλλα εγκλήματα που διέπραττε έγιναν γνωστά σε όλη την Ελλάδα. Οι αρχές, αναγνωρίζοντας την σοβαρότητα του προβλήματος, επικήρυξαν τον Μπαλούρδο, προσφέροντας ένα πολύ μεγάλο χρηματικό ποσό σε όποιον προσκόμιζε στην χωροφυλακή το κομμένο κεφάλι του. Αυτό όμως δεν φάνηκε να αποθαρρύνει καθόλου τον Αραχωβίτη λήσταρχο, ο οποίος συνέχισε απτόητος την εγκληματική του δράση.

    Ξαφνικά, το 1922, όλα άλλαξαν.Για κάποιον ανεξακρίβωτο μέχρι σήμερα λόγο, ο Μπαλούρδος εγκατέλειψε τον ληστρικό βίο και αποφάσισε να ασκητέψει σε μια σπηλιά, στον Παρνασσό. Εκεί μέσα έζησε ενάμιση χρόνο ως ερημίτης, μακριά από εχθρούς και φίλους. Τρεφόταν μόνο με ψωμί και ελιές, ενώ είχε πλέον πειστεί ότι ήταν προφήτης. Σε όποιον τύχαινε να περάσει από την σπηλιά του, ο Μπαλούρδος έδινε διάφορους χρησμούς, ισχυριζόμενος ότι αποκάλυπτε τα μελλούμενα. Οι πρώην σύντροφοί του μετανιωμένου λήσταρχου τον επισκέφθηκαν αρκετές φορές, για να διαπιστώσουν αν οι φήμες περί μεταστροφής του ήταν αληθινές. Όταν του ζητούσαν να παρατήσει την ασκητική ζωή και να αναλάβει ξανά την αρχηγία της συμμορίας, εκείνος τους έκανε κήρυγμα και τους καλούσε να εγκαταλείψουν την παρανομία μια για πάντα. Παρόλα αυτά, ο κόσμος δεν πίστεψε ότι ο τρομερός λήσταρχος είχε μεταμορφωθεί σε ερημίτη και συνέχιζε να του αποδίδει εγκλήματα τα οποία δεν είχε διαπράξει ο ίδιος στην πραγματικότητα.

    Κάποια στιγμή, ο Μπαλούρδος αποφάσισε να γίνει καλόγερος και να μονάσει κανονικά. Φόρεσε κάτι ράσα που βρήκε, άφησε οριστικά την σπηλιά του και πήγε στην μονή του Οσίου Λουκά, στην Λειβαδιά. Η παραμονή του όμως εκεί δεν θα κρατούσε για πολύ. Ένας καλόγερος τον αναγνώρισε και τον κατέδωσε στις αρχές για να εισπράξει την αμοιβή της επικήρυξης. Ο Μπαλούρδος συνελήφθη αμέσως και οδηγήθηκε σιδηροδέσμιος στις φυλακές Συγγρού. Εκεί θα ζούσε τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του, τα οποία δεν έμελλαν να είναι και πολλά. Πέθανε από τις κακουχίες της φυλακής το 1925, άσημος και λησμονημένος από όλους.

    Μετά τον θάνατο του Μπαλούρδου, την αρχηγία της συμμορίας του ανέλαβαν τα πρωτοπαλίκαρά του, Αργυροκαστρίτης και Καραθανάσης. Η συνεργασία τους όμως δεν κράτησε πολύ, καθώς οι δύο ληστές ήρθαν σύντομα σε σύγκρουση. Ο Καραθανάσης μάλιστα απέκτησε διασυνδέσεις με τον πολιτικό κόσμο και μια νύχτα του 1933 αποπειράθηκε να δολοφονήσει τον Ελευθέριο Βενιζέλο, γαζώνοντας το αυτοκίνητό του με 66 σφαίρες.

    Για τα αίτια της μεταστροφής του Μπαλούρδου μόνο εικασίες μπορεί να γίνουν. Ήταν αποτέλεσμα ειλικρινούς μετάνοιας ή εκδήλωση ψυχικής διαταραχής; Ίσως επρόκειτο απλώς για ένα τέχνασμα που επινόησε ο λήσταρχος προκειμένου να εξασφαλίσει άσυλο σε κάποιο μοναστήρι. Όπως και να’ χει όμως, το παρελθόν του Μπαλούρδου δεν τον άφησε ήσυχο. Τον ακολούθησε επίμονα, και στην σπηλιά του Παρνασσού και στο μοναστήρι του Οσίου Λουκά, μέχρι που στο τέλος έφερε τον χαμό του.

    Χρησιμοποιήθηκε υλικό από το βιβλίο του Βασίλη Ι. Τζανακάρη «Τα παλληκάρια τα καλά σύντροφοι τα σκοτώνουν», Εκδόσεις Καστανιώτη, 2002.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στην φωτογραφία είναι ο γερο Γιαννάκος ο Πλατιάς και ο μικρός ο Γιάννης Κούσουλας ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η λησταρχία όπως την έζησε τότε η Ελλάδα τελείωσε ,αλλά ο ξακουστός λήσταρχος Φώτης Γιαγκούλας ακούγεται ότι είχε πεί....
    " Μην κοιτάς τώρα που οι ληστές έχουν πάρει τα βουνά με όπλα και χατζάρια, σε λίγα χρόνια οι ληστές θα ζούν στις πόλεις με κουστούμια και γραβάτες " και ...επιβεβαιώθηκε απόλυτα !



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να προσθέσω και εγώ μια πληροφορία για τη σχέση του Καραθανάση με τον Εγκάρσιο της Αράχωβας με τα 264 σκαλοπάτια.

    Λέγεται ότι η διάνοιξη του δρόμου μεγάλη «σκάλα» που οδηγεί στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου και αποτελείται από 264 σκαλοπάτια έγινε το 1927 από τον λήσταρχο Καραθανάση. Συγκαταλέγεται στα must σε μία επίσκεψη στην Αράχωβα, καθώς η προσπάθεια της ανάβασης ανταμοίβει με πανοραμική θέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Νίκος Γκάτσος, Μάνος Χατζηδάκης , για τους ευαίσθητους "ληστές" ...αυτούς χωρίς κολλάρο και γραβάτα....τους δικούς μας ληστές-λαϊκούς ήρωες, που αφήσανε την ματωμένη πατημασιά τους ορατή μέχρι τις μέρες μας ( όπως γράφει στο βιβλίο του "Ληστές χωρίς γραβάτα" ο Κος Μπάμπης Αναστόπουλος).


    https://www.youtube.com/watch?v=oeRmKrjSrrY

    Αν με πηγαίναν αύριο στην κρεμάλα
    μανούλα μου μανούλα δόλια μάνα
    ξέρω ποιανού το δάκρυ στάλα στάλα
    θ'πεφτε από τα μάτια τα μεγάλα
    μανούλα μου μανούλα δόλια μάνα

    Μια και με γράψανε φονιά
    πήρα τον κόσμο παγανιά
    και την ζωή σεργιάνι
    κακό να κάνω στους κακούς
    που εσύ μονάχα τους ακούς
    μα ο νους σου δεν τους πιάνει

    Στην ερημιά που 'χα βρεθεί
    με το 'να χέρι στο σπαθί
    και τ' άλλο στο βαγγέλιο
    ήρθαν μανάδες κι ορφανά
    κι είπα το δάκρυ του φονιά
    να τους το κάνω γέλιο

    Μα τώρα που 'φτασε η στιγμή
    να κλείσουν οι λογαριασμοί
    ποιος τάχα θα μπορέσει
    να δει πως είχα μια καρδιά
    σαν της αγάπης τα παιδιά
    και να με συγχωρέσει;

    ΜΗΤΙΣ

    Σημείωση και Θερμή παράκληση . Αφήστε ανοιχτή την διατύπωση σχολίων . Ο Λαογραφικός δεν είναι πεδίο άσκοπων αντιπαραθέσεων που δεν οδηγούν πουθένα και βγάζουν ίσως απωθημένα , αλλά δημιουργικής ανταλαγής απόψεων και αλληλοενημέρωσης πάνω σε Ιστορικά , Λαογραφικά και τοπικά θέματα . Αυτό νομίζω το κατανοούν όλοι, πλήν ίσως κάποιων ελαχίστων κακοπροαίρετων σχολιαστών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Παρακαλω η βγαλτε εντελως την στηλη (στα δεξια ) με τα δημοφιλη η ανανεωστε την . Εχει
    κολλησει η κανω λαθος ? Υπαρχει τεχνικο προβλημα ? Αν υπαρχει τεχνικο προβλημα μια λυση που εφαρμοζουν και πολλα αλλα μπλογκ ακομα και τοπικα ειναι να ανεβαζετε η να κατεβαζετε εσεις τα δημοφιλη συμφωνα με τα στοιχεια επισκεψιμοτητας που εχετε στη διαθεση σας.
    Ευχαριστω.

    Α.Π

    ΑπάντησηΔιαγραφή

"Επιτρέπεται η υποβολή σχολίων σχετικών, βέβαια, με το θέμα της κάθε ανάρτησης. Η ελεύθερη έκφραση γνώμης και καλόπιστης κριτικής για τα θέματα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας είναι ευπρόσδεκτη. Αντίθετα, κάθε σχόλιο υβριστικού, προσβλητικού & κακόβουλου περιεχομένου και μάλιστα ανώνυμο θα διαγράφεται."